Z290 Vývojová a sociální psychologie pro učitele

Fakulta informatiky
jaro 2000
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Předpoklady
Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U290 Psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Činitelé vývoje a zákony vývojových změn.
  • Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci.
  • Úroveň poznávacích procesů dospívajících.
  • Sebepoznávání, sebepojetí a seberealizace v prúběhu dospívání.
  • Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám.
  • Některé specifické výchovné problémy v dospívání.
  • Psychologické aspekty obvyklých výchovných přístupů k dětem a dospívajícím.
  • Vývoj a funkční dynamika systému autoregulačních mechanismů osobnosti jako celku.
  • Charakteristika zralé a kultivované osobnosti.
  • Školní třída jako sociální skupina, postavení jedince v této skupině.
  • Psychologická analýza vyučovacího procesu, psychologické základy didaktických zásad.
  • Psychologie učení.
  • Hodnocení učebních výsledků, školní úspěšnost a neúspěšnost a její intelektové a mimointelektové příčiny.
  • Psychologická analýza výchovného působení.
  • Duševní hygiena ve výuce a výchově dospívajících.
  • Modely některých školských situací v práci s dospívajícími a možnosti jejich řešení.
  • Náročné životní situace a typy obranných mechanismů.
  • Psychologické aspekty médií, psychologické problémy drogových závislostí.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 2., opr. a dopl. Brno: Doplněk, 1998, 382 s. ISBN 8072390104. info
  • PROKEŠ, Josef. Nečítankové dětství. První. Brno: Masarykova univerzita, 1995. info
  • PROKEŠ, Josef. Nečítankové dospívání : průhledy do adolescence perspektivou krásné literatury a psychologie (čtení pro učitele, vychovatele i rodiče). Photo by Petr Baran - Zbyněk Maděryč. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 206 s. ISBN 80-210-0873-3. info
  • PROKEŠ, Josef. Aktuální otázky psychologie pro pedagogy. První. Brno: Masarykova univerzita, 1994. info
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c)Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, jaro 2001, jaro 2002.