AJ1210 Zásady a postupy psaní bakalářské práce

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/2/0. kombinované studium: výuka v blocích. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ1210/Kombi01: Pá 14. 2. 18:00–19:50 učebna 10, Pá 28. 2. 18:00–19:50 učebna 10, Pá 13. 3. 18:00–19:50 učebna 10, Pá 27. 3. 18:00–19:50 učebna 10, Pá 17. 4. 18:00–19:50 učebna 10, R. Vogel
AJ1210/Prez01: St 16:00–17:50 učebna 63, R. Vogel
Předpoklady
( AJ1102 Praktický jazyk 1B )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
At the end of the course, the students will have:
prepared for the process of writing their bachelor theses; familiarised themselves with their parameters and suitable procedures;
been presented and practised the principal means of the English professional and academic styles;
got acquainted with the methods of research and science;
learnt to analyse and present appropriately their research outcomes and opinions;
managed to use sources, to quote and paraphrase properly, and to create notes.
Výstupy z učení
Student/ka
• dokáže využít prezentované postupy, jazykové prostředky a struktury při psaní vlastní bakalářské práce;
• umí zvolit vhodnou metodu výzkumu a náležitě analyzovat a interpretovat jeho výsledky;
• správně pracuje se zdroji a odkazuje na ně;
• odevzdá tři samostatné úkoly – části bakalářské práce (abstrakt, seznam literatury, kapitolu či její část) a jeden skupinový úkol (kompletní odborný článek).
Osnova
  • 1. Introduction. Bachelor thesis – purpose, choice of a topic and a supervisor, format, structure, procedure. Working with the Bachelor thesis project in the Information System of MU.
  • 2. Academic and scientific style. Formal and impersonal register.
  • 3. Abstract – structure, appropriate language devices.
  • 4. Identification of a research gap. Formulation of a research problem, research questions, hypotheses.
  • 5. Methodology of scientific work.
  • 6. Cohesive devices – grammatical, lexical and structural cohesion. Pronominal reference, substitution, ellipsis, repetition, relexicalisation.
  • 7. Connective devices. Syntax of complex and compound sentences. Word order problems. Syntactic condensation.
  • 8. Working with sources. Citation styles. Direct citation, paraphrase. Avoiding plagiarism.
  • 9. Block quotation, footnotes and endnotes. Bibliographic reference to the main types of sources.
  • 10. Comparison – procedure, language devices.
  • 11. Interpretation of research outcomes. Visual devices (graphs, diagrams, flowcharts, tables).
  • 12. Writing a summary and a conclusion.
Literatura
    povinná literatura
  • MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
  • HAMP-LYONS, Liz a Ben HEASLEY. Study writing : a course in writing skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, 213 s. ISBN 9780521534963. info
    doporučená literatura
  • CRASWELL, Gail. Writing for academic success : a postgraduate guide. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012, xi, 248. ISBN 9780857029287. info
  • GIBALDI, Joseph. MLA handbook for writers of research papers. 6th ed. New York: Modern Language Association of America, 2003, xviii, 361. ISBN 0873529863. info
  • URBANOVÁ, Ludmila a Andrew OAKLAND. Úvod do anglické stylistiky. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 145 s. ISBN 8086598330. info
Výukové metody
Teaching methods:
- class explanation and discussion;
- controlled writing practice in seminars;
- home assignments (individual assignments: an abstract/summary, a list of references, a chapter from the Bachelor thesis; a group assignment: a research paper);
- individual consultations.
Metody hodnocení
Completion prerequisites:
Students are required to attend at least 75% of classes. The course is based on continuous assessment and students are expected to submit 3 individual assignments (an abstract, a list of references, a chapter of bachelor thesis) and 1 group assignment (a paper).
The pass mark is 70% in each assignment and students have to pass all the parts of continuous assessment to obtain the credits for the course.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2923 (full-time study), http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2924 (combined study),
Check the dates of submission of three individual assignments and the final group assignment in appropriate Moodlinka courses: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2923 (full-time study) http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2924 (combined study)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, jaro 2019, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.