AJ2RC_FUKS Funkční a komunikativní syntax

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/12. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 3. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 17. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 31. 3. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 21. 4. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 5. 5. 9:20–10:05 učebna 59, Pá 19. 5. 9:20–10:05 učebna 59
Předpoklady
Syntax A, Syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course presents the English grammar as a tool which enables users of English to achieve their purposes in communication and tries to help language learners to realise that grammar is used in a different way in spoken and written interaction and is further modified by the context of language use. Having completed the course, the students should be able to view language as a tool of communication in the society and to form texts that are functional. Throughout the semester students are encouraged to link theory in the classroom to practice at schools via practical tasks.
Osnova
  • Session 1: Hypothetical Meaning. Fronting without Inversion.
  • Session 2: Fronting with subject-verb inversion. Fronting with subject-operator inversion.
  • Session 3: Extraposition of Clausal Subject. Passive Voice.
  • Session 4: Extraposition of Clausal Object. Postponement of the object.
  • Session 5: Other discontinuities. Cleft Sentences Proper.
  • Session 6: Pseudo-cleft sentences. Existential sentences.
Literatura
    povinná literatura
  • DONTCHEVA-NAVRATILOVA, Olga. Grammatical Structures in English: Meaning in Context. 2. přepracované vyd. Brno: Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2005, 163 s. ISBN 80-210-2477-1. info
    doporučená literatura
  • LEECH, Geoffrey N. a Jan SVARTVIK. A communicative grammar of English. 3rd ed. London: Longman, 2002, xiv, 440. ISBN 9780582506336. info
  • MCCARTHY, Michael. Discourse analysis for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1991, x, 213. ISBN 0521367468. info
  • COOK, Guy. Discourse. Oxford: Oxford University Press, 1989, xi, 167. ISBN 0194371409. info
Výukové metody
Teaching methods: classroom discussions, students' presentations, home assignments, observations.
Metody hodnocení
2-period seminar.
Home assignment and PPT presentations.
Final written credit test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=143
Credit requirements:
- active participation at seminars
- fulfilling all written tasks
- passing the credit test in the exam period
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.