AJ2RC_NOAL Britská literatura od 1845 do 1945

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/24. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. Věra Eliášová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
A course in Introduction to literature and minimum one survey course in literature.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course covers the period of the 19th century British literature, from mid-nineteenth to the mid-twentieth cenury. At the end of the course, students will be able to identify, individually interpret,question, and critically evaluate major works of the period at the cultural, social, and historical context.
Osnova
  • 1. Major novels between 1845-1945: Charles Dickens, George Elliot, Virginia Woolf, D.H. Lawrence, E.M. Forster
  • 7. Women between 1845-1945: Charlotte Brontë, Emily Brontë, George Elliot, Virginia Woolf, Katherine Mansfield.
  • 8. Victorian Mores and their Critique: R. L. Stevenson, G.B. Shaw, Oscar Wilde and Wilkie Collins.
  • Modernism and Its Alternatives: T.S. Elliot, Ezra Pound, W.B. Yeats, D.H. Lawrence, George Orwell.
  • 9. The Empire on which the sun never sets: Joseph Conrad, Rudyard Kipling.
Literatura
  • TILLOTSON, Geoffrey. A view of Victorian literature. Oxford: Clarendon Press, 1978, x, 396. ISBN 0198120443. info
  • WALKER, Janie Roxburgh a Hugh WALKER. Outlines of Victorian literature. Cambridge: University Press, 1919, viii, 224. info
  • PODROUŽKOVÁ, Lucie. A Reader in British Literature. Part II: The nineteenth century. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 176 s. 2. vydání. ISBN 80-210-4108-8. info
Výukové metody
Class discussions on assigned readings, individual and group presentations, homework that entails reading and writing response papers, independent reading.
Metody hodnocení
-attendance is not mandatory but strongly recommended
-active participation in class discussion on readings
response papers
group or individual oral presentation
-final written or oral assignment that will combine materials covered in class and independent reading (one novel)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=663
Strongly recommended READING
Emily Brontë: Wuthering Heights
Charlotte Brontë: Jane Eyre
Charles Dickens: The Great Expectations R. L. Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde
G. B. Shaw Major Barbara or Saint Joan
Other recommended authors and works:
Anne Brontë: The Tennant of the Wildfell Hall, Agnes Grey
Charlotte Brontë: other novels
Charles Dickens: other novels
W.M. Thackeray: Vanity Fair and other novels
Maria Edgeworth
Wilkie Collins
Joseph Conrad
Thomas Hardy
H.G. Wells
Oscar Wilde
Anthony Trollope
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.