AJ2RC_NOAL Britská literatura od 1845 do 1945

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/24. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 3. 3. 10:15–11:55 učebna 59, Pá 17. 3. 10:15–11:55 učebna 59, Pá 31. 3. 10:15–11:55 učebna 59, Pá 21. 4. 10:15–11:55 učebna 59, Pá 5. 5. 10:15–11:55 učebna 59, Pá 19. 5. 10:15–11:55 učebna 59
Předpoklady
A course in Introduction to literature and minimum one survey course in literature.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course covers the period of the 19th century British literature, from mid-nineteenth to the mid-twentieth century. At the end of the course, students will be able to identify, individually interpret,question, and critically evaluate major works of the period at the cultural, social, and historical context.
Osnova
  • 1. The golden age of the novel: women writers: Charlotte Brontë, George Eliot 2. Charles Dickens 3. Critique of Victorian mores: R.L. Stevenson, O. Wilde 4. The fall of the empire: R. Kipling, J. Conrad 5. Naturalism: T. Hardy, W.S. Maugham, G. Gissing 6. Modernism and its alternatives: V. Woolf, J. Joyce, E.M. Forster, K. Mansfied, the War poets 7. The interwar period: D.H. Lawrence, G. Greene
Literatura
    povinná literatura
  • BURGESS, Anthony. English literature : a survey for students. London: Longman, 1958, 278 p. ISBN 0582552249. info
    neurčeno
  • TILLOTSON, Geoffrey. A view of Victorian literature. Oxford: Clarendon Press, 1978, x, 396. ISBN 0198120443. info
  • WALKER, Janie Roxburgh a Hugh WALKER. Outlines of Victorian literature. Cambridge: University Press, 1919, viii, 224. info
  • PODROUŽKOVÁ, Lucie. A Reader in British Literature. Part II: The nineteenth century. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 176 s. 2. vydání. ISBN 80-210-4108-8. info
Výukové metody
Class discussions on assigned readings, individual and group presentations, homework that entails reading and writing response papers, independent reading.
Metody hodnocení
-attendance is strongly recommended
-active participation in class discussion on readings
worksheets and activity sheet to reflect methods of teaching literature
-final written or oral assignment that will combine materials covered in class and independent reading
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=663
Strongly recommended READING
Emily Brontë: Wuthering Heights
Charlotte Brontë: Jane Eyre
Charles Dickens: The Great Expectations R. L. Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr Hyde
G. B. Shaw Major Barbara or Saint Joan
Thomas Hardy: Tess of the d´Urbevilles Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray Virginia Woolf: Mrs. Dalloway James Joyce: The Dubliners D.H. Lawrence: Sons and Lovers Other recommended authors and works:
Anne Brontë: The Tennant of the Wildfell Hall, Agnes Grey
Charlotte Brontë: other novels
Charles Dickens: other novels
W.M. Thackeray: Vanity Fair and other novels
Maria Edgeworth
Wilkie Collins
Joseph Conrad
H.G. Wells
Anthony Trollope
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.