AJ2RC_ZJAZ Úvod do lingvistiky

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/0/12. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh
Pá 16. 9. 13:00–13:40 učebna 7
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
AJ2RC_ZJAZ/OS01: Pá 30. 9. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 21. 10. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 11. 11. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 25. 11. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 9. 12. 9:30–10:10 učebna 11, M. Adam
AJ2RC_ZJAZ/OS02: Pá 7. 10. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 4. 11. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 18. 11. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 2. 12. 9:30–10:10 učebna 11, Pá 16. 12. 9:30–10:10 učebna 11, M. Adam
Předpoklady
Basic linguistic knowledge from the secondary school
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The scope of linguistics, the history of linguistics, varieties of English, psycholinguistics, sociolinguistics and ethnolinguistics affecting language teaching strategies. Having completed the course, the studnets should have a general insight into the main areas of general linguistics.
Osnova
  • 1 Linguistics, the scope of linguistics
  • 2 Phonetics, phonology and morphology
  • 3 Syntax and semantics
  • 4 Pragmatics, discourse analysis
  • 5 Language types, Indo-European languages, language change
  • 6 Some modern schools and movements and educational psychology
  • 7 Modern writing systems, writing in the classroom
  • 8 Psycholinguistics, language learning stzrategies
  • 9 Sociolinguistics, heterogeneous classes, different nationalities in one classroom.
  • 10 Ethnolinguistics, learners and their individuality
  • 11 Varieties of English, what a language student should learn
  • 12 Styles, slang, artificial languages, computer processing of language
Literatura
    povinná literatura
  • HLADKÝ, Josef a Jan CHOVANEC. Úvod do studia anglického jazyka. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 83 s. ISBN 8021021209. info
    neurčeno
  • Cambridge approaches to linguistics. Edited by Jean Aitchison. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. info
  • YULE, George. The study of language [Yule, 1996]. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1996, xiii, 294. ISBN 0-521-56851-X. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : a guidebook for English language teachers. Oxford: Heinemann, 1994, vi, 218 p. ISBN 0-435-24089-718. info
  • FROMKIN, Victoria a Robert RODMAN. An introduction to language. 4th ed. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1988, xiv, 474 s. ISBN 0-03-006532-1. info
  • KATZNER, Kenneth. The languages of the world. London: Routledge, 1986, x, 376. ISBN 0415046041. info
Výukové metody
Theoretical input presented by the teacher, followed by a discussion and practical iluustrations or examples. Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Metody hodnocení
Credit test at the end (structured tasks - gap filling, multiple choice, open questions, matching).
Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.