AJ3302 Současná americká literatura a společnost

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/3/0. kombinované studium: výuka v blocích. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Dita Hochmanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ3302/KombiPred01: Pá 1. 3. 16:00–16:50 učebna 58, Pá 15. 3. 16:00–16:50 učebna 58, Pá 5. 4. 16:00–16:50 učebna 58, Pá 19. 4. 16:00–16:50 učebna 58, Pá 3. 5. 16:00–16:50 učebna 58, Pá 17. 5. 16:00–16:50 učebna 58, Z. Janík
AJ3302/KombiPred02: Pá 1. 3. 14:00–14:50 učebna 57, Pá 15. 3. 14:00–14:50 učebna 57, Pá 5. 4. 14:00–14:50 učebna 57, Pá 19. 4. 14:00–14:50 učebna 57, Pá 3. 5. 14:00–14:50 učebna 57, Pá 17. 5. 14:00–14:50 učebna 57, Z. Janík
AJ3302/KombiSem01: Pá 1. 3. 14:00–15:50 učebna 58, Pá 15. 3. 14:00–15:50 učebna 58, Pá 5. 4. 14:00–15:50 učebna 58, Pá 19. 4. 14:00–15:50 učebna 58, Pá 3. 5. 14:00–15:50 učebna 58, Pá 17. 5. 14:00–15:50 učebna 58, D. Hochmanová
AJ3302/KombiSem02: Pá 1. 3. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 15. 3. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 5. 4. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 19. 4. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 3. 5. 12:00–13:50 učebna 57, Pá 17. 5. 12:00–13:50 učebna 57, D. Hochmanová
AJ3302/PrezPred01: Út 8:00–8:50 učebna 38, Z. Janík
AJ3302/PrezSem01: Čt 14:00–15:50 učebna 11, D. Hochmanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
This course introduces students to major trends, authors and works of contemporary American literature by focusing on themes relevant for current times and provides connections to current political, cultural and social events. The students will learn to identify cultural values and interpret them with the purpose to enhance respect to otherness and develop intercultural communicative competence. They will engage in discussion, critical thinking and problem solving relating to the issues of gender, race, and ethnicity in history and in forming of literary genres and topics. Teaching practice: • The literary part of the course is inspired by the theory and practice of dialogic teaching (as proposed by Robin Alexander). To that end, each class employs a different communicative activity which is used to: (i) introduce students to some possible ways of teaching literature and enhance their creative thinking, (ii) enable students to understand the discussed texts on a deeper level and develop their critical thinking as well as problem-solving skills, (iii) enhance their intercultural awareness and communicative competence.
Výstupy z učení
At the end of this course, students will be able to
identify cultural values and interpret their significance
describe postmodernism, discuss its causes and origins
identify and analyze postmodern features in literary texts
explain how minority writers (women, ethnic, racial and sexual minorities) have used postmodern narrative techniques to define their identities
enhance their capacity of creative thinking, problem-solving, critical thinking, build their intercultural awareness, and improve communicative competence
Osnova
  • 1. Cultural, social and literary themes of contemporary USA
  • 2. Theories of poststructuralism as a tool to interpret contemporary culture
  • 3. Postmodern Identity (Thomas Pynchon, John Barth, Kurt Vonnegut)
  • 4. Revisiting History (E. L. Doctorow, Toni Morrison)
  • 5. New ideas, new genres (graphic novel, cyberpunk)
  • 6. Critique of literary canon and critique of poststructuralism (Adrienne Rich, Gloria Anzaldua, Barbara Christian)
  • 7. Identity and Race (Alice Walker, Amiri Baraka, Lucille Clifton)
  • 8. Identity and Ethnicity I (Sandra Cisneros, Amy Tan) 9. Identity and Ethnicity II (Louise Erdrich, Sherman Alexie)
  • 10. Identity and Gender (Ursula LeGuin, Adrienne Rich, Olga Broumas)
  • 11. Queer Identity (Leslie Feinberg, Olga Broumas)
  • 12. Transnational Identity (R. Jarrar, Iva Pekarkova)
Literatura
    povinná literatura
  • The Columbia history of the American novel. Edited by Emory Elliott - Cathy N. Davidson. New York: Columbia University. xviii, 905. ISBN 0-231-07360-7. 1991. info
    doporučená literatura
  • BARKER, Chris. Cultural studies : theory and practice. Edited by Paul E. Willis. 3rd ed. Los Angeles: Sage. xxiv, 525. ISBN 9781412924160. 2008. info
  • The Heath anthology of American literature. Edited by Paul Lauter. Lexington, Mass.: D.C. Heath. xxxix, 261. ISBN 0-669-12065-0. 1990. info
  • Columbia literary history of the United States. Edited by Emory Elliott. New York: Columbia University Press. xxviii, 12. ISBN 0-231-05812-8. 1988. info
    neurčeno
  • CAMPBELL, Neil a Alasdair KEAN. American cultural studies : an introduction to American culture. Fourth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. x, 371. ISBN 9781138833135. 2016. info
Výukové metody
discussion-based seminars
group work
Metody hodnocení
1) In-semester assignments focused on dialogic method
2) final credit test
3) presentation of an argument (based on the novel you read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/AJ3302