AJ4404 Didaktika anglického jazyka 2B

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ4404/01: Po 13. 2. 8:00–9:50 učebna 12, Po 20. 2. 8:00–9:50 učebna 12, Po 27. 2. 8:00–9:50 učebna 12, Po 6. 3. 8:00–9:50 učebna 12, Po 13. 3. 8:00–9:50 učebna 12, Po 20. 3. 8:00–9:50 učebna 12, J. Zerzová
AJ4404/02: St 15. 2. 8:00–9:50 učebna 78, St 22. 2. 8:00–9:50 učebna 78, St 1. 3. 8:00–9:50 učebna 78, St 8. 3. 8:00–9:50 učebna 78, St 15. 3. 8:00–9:50 učebna 78, St 22. 3. 8:00–9:50 učebna 78, J. Zerzová
AJ4404/03: St 15. 2. 15:00–16:50 učebna 36, St 22. 2. 15:00–16:50 učebna 36, St 1. 3. 15:00–16:50 učebna 36, St 8. 3. 15:00–16:50 učebna 36, St 15. 3. 15:00–16:50 učebna 36, St 22. 3. 15:00–16:50 učebna 36, J. Zerzová
Předpoklady
AJ2MP_DI1A, AJ2MP_DI1B, AJ2MP_DI2A
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course focuses on different methods and approaches in English language teaching (ELT). At the end of the course students will be able to demonstrate an understanding of the main concepts and ideas and to apply different methods and approaches in English language teaching (ELT). Students will be able to make informed decisions in selecting positive aspects of different methods and approaches and create their own eclectic approach to ELT.
Výstupy z učení
After completing the course, students
will be able to think critically and express their opinion on the subject matter (methods and approaches used in English language teaching)
will be able to participate in discussions about topics in question
will be able to share with other students their learning and teaching experience and reflect on it in relation to methods and approaches used in English language teaching
will be able to demonstrate newly acquired knowledge including relevant terminology
will be able to apply principles of various methods and approaches of English language teaching in their teaching
Osnova
  • 1. Introduction, course requirements, presentations
  • 2. Grammar-Translation Method
  • 3. Direct Method
  • 4. Audio-Lingual Method
  • 5. TPR
  • 6. Suggestopedia
  • 7. Communicative approach
  • 8. The role of mother tongue in foreign language teaching
  • 9. Task-based learning
  • 10. Lexical approach
  • 11. CLIL
  • 12. Eclectic approach, post-method era, learner-centred approach.
Literatura
  • RICHARDS, Jack C. a Theodore S. RODGERS. Approaches and methods in language teaching. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2014, x, 410. ISBN 9781107675964. info
  • SCRIVENER, Jim. Learning teaching : the essential guide to English language teaching. Third edition. London: Macmillan, 2011, 414 stran. ISBN 9780230729827. info
  • LARSEN-FREEMAN, Diane a Marti ANDERSON. Techniques & principles in language teaching. 3rd ed. Oxford: Oxford University, 2011, xix, 252. ISBN 9780194423601. info
  • LEWIS, Michael. Implementing the lexical approach :putting theory into practice. Edited by Cherry Gough. Hove: LTP Teacher training, 2001, 223 s. ISBN 1-899396-60-8. info
  • Teaching collocation : further developments in the lexical approach. Edited by Michael Lewis - Jane Conzett. Reprint. Hove: LTP Teacher training, 2001, 245 s. ISBN 189939611X. info
Výukové metody
Seminar, group discussions, presentations, observation
Metody hodnocení
Assessment methods and criteria: 80% attendance, active participation (or moodlinka contributions), seminar work presentation, essay. Students who did not pass any course in ELT methodology - assigned reading and moodlinka contributions.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3409
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.