AJ5311 Digitální humanitní vědy ve výuce

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavla Buchtová (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ5311/01: So 17. 10. 14:00–19:00 učebna 58, So 12. 12. 14:00–19:00 učebna 58, J. Šalamoun
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 32 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Participants on the course will learn how to use the creative side of digital humanities for teaching purposes. They will use digital tools to create maps, visualizations, and timelines so that they are prepared to complete two majors projects of the course: a social media project and a game-creation project. A particular attention will be paid to how both social media and custom-created digital games can be used for education. During the final block of the course, the participants will use their newly acquired skills and knowledge to co-create a game-experience in Minecraft for teaching purposes. All the digital tools will be applied to Carroll's Alice's Adventures in Wonderland (1865), which will also serve as the background for the game-experience project.
Výstupy z učení
At the end of the course, students will know how to use (and create) digital games, social media, and visualization-based exercises for teaching purposes.
Osnova
  • The participants will meet face to face for two block sessions (at the beginning and end of the semester). Attending the two contact sessions is a compulsory prerequisite for passing the course. The remainder of the work is done in three group-projects during the semester.
Literatura
  • BATTERSHILL, Claire a Shawna ROSS. Using digital humanities in the classroom : a practical introduction for teachers, lecturers, and students. First published in Great Bri. London: Bloomsbury Academic, 2017, viii, 220. ISBN 9781350029750. info
Výukové metody
project-based learning, game-based learning
Metody hodnocení
particapation in the two contact sessions and on the three group projects during the semester
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.