AJ5413 Dyslexie pro učitele angličtiny jako cizího jazyka

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící)
Garance
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 39 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Students will
expand their awareness of specific needs the learners with dyslexia have while studying English as a foreign language;
learn how to respect the SpLD learners´specific needs;
practise basic classroom management techniques suitable for classes with SpLD learners;
accommodate SpLD learners in the lessons using different scaffolding techniques;
make themselves familiar with different forms of assessment of SpLD learners.
Výstupy z učení
- students will have a deeper, research and evidence-based understanding of the challenges dyslexic learners face while learning English as a foreign language;
- students will be able to use different means to accommodate SpLD learners in their classes;
- students will be able to assess, adapt or create resources and materials suitable for their SpLD learners.
Osnova
  • The nature of dyslexia
  • Specific learning difficulties associated with dyslexia
  • Identification of dyslexia
  • The effect of dyslexia on foreign language learning
  • Accommodations of dyslexic learners in the foreign language classroom and overview of teaching techniques
  • Phonological and orthographic awareness in EFL
  • Techniques for teaching vocabulary and grammar
  • Teaching listening and speaking
  • Teaching reading and writing
  • The assessment of dyslexic language learners
Literatura
  • Dyslexia for Teachers of English as a Foreign Language, DysTEFL Trainee's Booklet
  • KORMOS, Judit a Anne Margaret SMITH. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters, 2012, xii, 232. ISBN 9781847696205. info
Výukové metody
Readings, discussions, presentations, material design and evaluation.
Metody hodnocení
Continuous assessment: active participation in the sessions, ongoing tasks, forum discussions.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
This course is taught in two blocks and independent work between the sessions is required.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět bude realizován pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/AJ5413