AJ5423 Syndrom vyhoření mezi učiteli angličtiny

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jana Leblochová (cvičící)
Ailsa Marion Randall, M.A. (cvičící)
Garance
PhDr. Alena Dobrovolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ5423/01: So 5. 3. 14:00–19:50 učebna 59, So 7. 5. 14:00–19:50 učebna 2, A. Randall
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 31 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The students will learn about burnout and ways in which they can avoid it as teachers. They will also learn techniques related to well-being as teachers or future teachers.
Výstupy z učení
By the end of the course, students will be able to: -identify factors leading to burnout in the teaching profession -identify strategies to avoid burnout - be able to practice strategies for well-being
Osnova
  • 1. Burnout - general definition
  • 2. Burnout among teachers - the specifics
  • 3. Myths about well-being
  • 4. Well-being strategies
Literatura
  • Work overload! :redesigning jobs to minimize stress and burnout. Online. Edited by Frank M. Gryna - Annemieke Hytinen - Paul O'Mara. 1 online r. ISBN 9780873896245 info
  • RANKIN, Jenny Grant. First aid for teacher burnout : how you can find peace and success. Online. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. xxi, 194. ISBN 9781138655478. [citováno 2024-04-23] info
  • SKOVHOLT, Thomas M. a Michelle TROTTER-MATHISON. The resilient practitioner : burnout and compassion fatigue prevention and self-care strategies for the helping professions. Online. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. xxii, 304. ISBN 9781138830073. [citováno 2024-04-23] info
  • LINKOVÁ, Karin. Rizikové a protektivní faktory ve struktuře osobnosti učitelů ve vztahu k syndromu burnout. Online. Edited by Lubomír Vašina. 2001. 90 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MASLACH, Christina a Michael P. LEITER. The truth about burnout : how organizations cause personal stress and what to do about it. Online. First edition. San Francisco: Jossey-Bass, a Wiley Imprint, 1997. xi, 186. ISBN 9781118692134. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Teaching will happen in 2 blocks. The teaching sessions will be in the form of lectures, discussions and role-plays. Between the 2 sessions students will be asked to read some literature and to keep a well-being diary.
Metody hodnocení
To pass the course students will need to: 1. Attend the sessions and participate in them actively (50 points) 2. Share the options taken between the sessions (20 points) 3. Hand in some evidence of the options you took (in the form of a picture, a brief diary, some photos, etc.) (30 points)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován, pokud se přihlásí alespoň 15 studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.