AJB_FMUC Lidová hudba USA a Kanady

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/1/0. 12 hodin ve 2 blocích. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJB_FMUC/01: Pá 14. 10. 8:00–13:00 učebna 58, Po 9. 1. 8:00–13:00 učebna 58, I. Přibylová
Předpoklady
Listening to music from recommended internet sources at home in advance.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course provides a short introduction to folk and ethnic music of North America, focusing on its position in contemporary cultures of the USA and Canada. Discussed genres include ballads, folk song revival, spirituals and gospels, bluegrass music, Cajun music, Czech-Tex music, and music of indigenous people.In the end of the course, the student should be able to recognize selected music genres and characterize them shortly, supporting his/her knowledge with selected contemporary academic materials.
Osnova
  • Block I Terms and development, contemporary theories, record labels. Ballads, spirituals and gospels, folk song revival. Examples, listening, and comments.
  • Block II Cajun music. Czech-Tex music. Contemporary music with ethnic roots by indigenous people of the USA and Canada.
  • Examples, listening, and comments.
Literatura
    doporučená literatura
  • Ellen Koskoff: Music Cultures in the USA: An Introduction. Routledge, 2004.
  • Kip Lornell. Introducing American Folk Music. Indianapolis: Brown & Benchmark, 1993.
  • Adelaida Reyes: Music in America: Experiencing Music, Expressing Culture. OUP, 2004.
  • The Music of Black Americans. A History. second. New York: Norton, 1983, 602 s. ISBN 0-393---95279-7. info
Výukové metody
Listening to, analyzing, and discussing specific areas.
Metody hodnocení
Důležitá je přítomnost v obou vyučovacích blocích a domácí poslech a znalost doporučené literatury.
Student odevzdá písemnou práci na vybrané téma v rozsahu 3 stran.
Required:
The presence of a student in both teaching blocks; home listening, and reading of critical texts; submitting a 3-page-paper on a selected theme, details will be provided by the instructor.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Informace učitele
Doporučení k poslechu bude uvedeno na začátku semestru (vzhledem k nestálému charakteru informací na internetu). Vybrané kapitoly z odborné literatury budou k dispozici na moodlince. Odborná literatura zahrnuje mj. kapitoly z těchto knih: Ellen Koskoff: Music Cultures in the USA: An Introduction. Routledge, 2004. David Nichols, ed. The Cambridge History of American Music.CUP, 1998. Adelaida Reyes: Music in America: Experiencing Music, Expressing Culture. OUP, 2004. Neil V. Rosenberg. Bluegrass: A History. 1984 (2004). Eileen Southern: The Music of Black Americans. Norton, 1983.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016.