AJB_FSP1 Funkční větná perspektiva 1

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 hodina. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Předpoklady
Completion of FUKS course.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The seminar offers a systematic survey of the theory of functional sentence perspective (FSP). Students are gradually introduced the principles of the functional approach towards linguistic analysis of written text on the basis of FSP as founded and developed by its 'father', Professor Jan Firbas. Students are able to demonstrate the theoretical input on the material of authentic examples, presented in charts of FSP analysis. Stdents acquire basic key terms: theme, rheme, communicative dynamism, distributional field, dynamic-semantic functions, retrievability, etc. Having completed the course, the students should be able to analyze a text from the point of view of FSP and approach it form the functional angle.
Osnova
  • 1. FSP and Jan Firbas.
  • 2. Place of FSP within the framework of information processing.
  • 3. Communicative dynamism.
  • 4. Basic factors: context.
  • 5. Basic factors: linear modification.
  • 6. Basic factors: semantics.
  • 7. Basic factors: intonation.
  • 8. FSP analysis. Charts.
  • 9. Dynamic-semantic tracks.
  • 10. Semantic homogeneity.
Literatura
  • FIRBAS, J. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 239 s., ISBN 0-521-37308-5.
  • FIRBAS, J. On the thematic and the rhematic layers of a text. In Organization in Discourse: Proceedings from the Turku Conference, Anglicana Turkuensia 14, Warwik, Tauskanen and Hiltunen (eds.). 1995, s. 59-72.
  • SVOBODA, A. Syllable as a microfield in functional sentence perspective, In Prague Linguistic Circle Papers 2, Prague, 1996. s. 194-195.
  • SVOBODA, A. Functional perspective of the noun phrase. In Brno Studies in English 17, Brno: Masaryk University, 1984. s. 61-86.
  • ADAM, M. Some special aspects within the Th- and the Rh-layers. In Brno Studies in English 28, Brno: Masaryk University, 2002, s. 11-18, 173 s., ISBN 80-210-2968-4.
Výukové metody
Block format(twice a 6-period block, twice a semester). The course is completed by a written credit test (+ all home assignments must be done). Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Metody hodnocení
Block format(twice a 6-period block, twice a semester). The course is completed by a written credit test (+ all home assignments must be done). Teaching methods: classroom discussions, lectures, students' presentations, home assignments, home projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=891
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 dopolední bloky, v pondělí 15.2. a pátek 14.5. 8 - 13 hod.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2013.