AJM_VPx1 Učitelská praxe 1

Pedagogická fakulta
podzim 2013
Rozsah
Náslechy podle možností školy, vlastní výuka (3 hodiny). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Naděžda Vojtková (cvičící)
Garance
Mgr. Naděžda Vojtková
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
The course is only offered to students who simultaneously enrolled in Teacher Training 1 – seminar. Teacher training for elementary schools, Teacher training for elementary and language schools, Teacher training for secondary schools, including combined study modes.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
development of professional skills, familiarization with roles which teachers embody during their work,
gaining awareness of own professional needs and achieving recognition as an assistant teacher and a teacher
linking theoretical knowledge acquired in the courses of pedagogy, psychology and the studied field with practical experience,
deepening reflective and autoreflective skills
setting aims, individual and cooperative planning, lesson execution
creating a positive and constructive class atmosphere
Osnova
  • activities performed in the position of teacher assistant assigned by the headteacher (e.g. help with correcting essays and pupil´s notebooks, preparing teaching aids, individual work with pupils with special needs, accompaniment (with the teacher) of pupils on school trips, preparing school projects and activities, supervision, participation in class meetings, helping with school / class documentation preparation class meetings, substituting teachers, etc.).
  • writing educational journal - see Student Manual for Teacher Training Practice 1
  • fulfilling long-term comprehensive portfolio tasks - see Student Manual for Teacher Training Practice 1
Literatura
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
supervision, individual reflection
Metody hodnocení
regular attendance at the school where the student performs teaching practice
submission of the portfolio with tasks and educational journal
lesson plans with reflections, self-assessment and individual action plan
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=923
Classes take place during the semester, one day a week, 5 lessons
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.