AJ_DTVJ Dramatické techniky ve výuce cizích jazyků

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Šárka Dohnalová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Předpoklady
Intermediate knowledge of English Basic communicative methodology for EFL
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Drama techniques as a tool for teaching a foreign language. The course will go through basic drama games to topic based games, unfinished materials, storytelling and structuring drama work. From simple activities that can be simply inserted into any EFL classroom up to structured drama that can go on for several sessions or even days.
Osnova
  • 1. warm-ups and ice-breakers, name games 2. topic based games 3. using props, setting a simple scene 4. TIR (teacher in role)technique 5. using stories in the classroom 6. Improvisation 7. Unfinished materials as a tool for storytelling 8. Soundtracking, radio broadcasting 9. Structuring drama work 10. drama lesson planning - the structure of a drama lesson plan 11. working with textbooks - trying to make a drama lesson plan out of a textbook lesson. 12. presentation
Literatura
  • Nigel Toye and Francis Prendiville, Drama and Traditional Story for the Early Years, RoutledgeFalmers, 2000
  • Charlyn Wessels, Drama, Resource Books for Teachers, OUP, 1987
  • Josef Valenta, Kapitoly z~teorie výchovné dramatiky, Hraní rolí ve výchově a vyučování, Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí, ISV
  • Krista Bláhová, Uvedení do systému školní dramatiky, Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy, Artama, Praha 1996
  • Jonathan Neelands, Structuring drama work
  • Norah Morgan, Juliana Saxton, Teaching Drama, Stanleyhornes (Publishers) Ltd, 1992
  • Eva Machková, Úvod do studia dramatické výchovy, IPOS, Praha 1998
  • Sarah Phillips , Drama with Children, Resource Books for Teachers, OUP, 1999
Metody hodnocení
80% attendance active work during the semester drama lesson plan + presentation of the lesson plan
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1166
Kurz probíhá od 17:00 do 18:30 v učebně 8 budova C, Poříčí 7
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008.