AJ_FSP Funkční větná perspektiva

Pedagogická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Předpoklady
Completion of FUKS course.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The seminar offers a systematic survey of the theory of functional sentence perspective (FSP). Students are gradually introduced teh principles of the functional approach towards linguistic analysis of writtent text on the basis of FSP as founded and developed by its 'father', Professor Jan Firbas. The theoretical input is demonstrated on the material of authentic examples, presented in charts of FSP analysis. Key terms: theme, rheme, communicative dynamism, distributional field, dynamic-semantic functions, retrievability, etc. Special attention is paid to the theory of the dynamic-semantic tracks, viewed from the comparative point of view.
Osnova
  • 1. FSP and Jan Firbas. 2. Place of FSP within the framwork of information processing. 3. Communicative dynamism. 4. Basic factors: context. 5. Basic factors: linear modification. 6. Basic factors: semantics. 7. Basic factors: intonation. 8. FSP analyis. Charts. 9. Dynamic-semantic tracks. 10. Semantic homogeneity.
Literatura
  • SVOBODA, A. Syllable as a microfield in functional sentence perspective, In Prague Linguistic Circle Papers 2, Prague, 1996. s. 194-195.
  • FIRBAS, J. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 239 s., ISBN 0-521-37308-5.
  • SVOBODA, A. Functional perspective of the noun phrase. In Brno Studies in English 17, Brno: Masaryk University, 1984. s. 61-86.
  • ADAM, M. Some special aspects within the Th- and the Rh-layers. In Brno Studies in English 28, Brno: Masaryk University, 2002, s. 11-18, 173 s., ISBN 80-210-2968-4.
  • FIRBAS, J. On the thematic and the rhematic layers of a text. In Organization in Discourse: Proceedings from the Turku Conference, Anglicana Turkuensia 14, Warwik, Tauskanen and Hiltunen (eds.). 1995, s. 59-72.
Metody hodnocení
1 hodina seminare ukonceni: zapocet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2006/AJ_FSP