AJc114 Literatura pro děti

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Pavla Buchtová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
--
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed as the introduction to children’s literature and its relationship with primary education. The aim of the course is:
1) to explore characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, fantasy
2) to introduce some typical themes and conventions associated with children’s literature
3) to develop in students the ability to read children’s literature critically
4) to provide theoretical background for using children’s literature in the classroom
5) to stimulate students to become avid readers
Výstupy z učení
After completing this course, students will :
- be acquainted with characteristic genres of children’s literature such as poetry, fairy tales, picture books, fantasy
- be able to read children’s literature critically
- be able to select appropriate methods and activities for using children’s literature in the classroom
Osnova
  • Syllabus
  • Nursery rhymes and poetry
  • Fairy tales: history of the genre
  • Fairy tales: stereotypes in fairy tales
  • Fairy tales: subverting the stereotypes
  • Storytelling
  • Picture books: major authors and illustrators
  • Picture books: contemporary themes
  • Picture books in the classroom
  • Animal stories
  • Fantasy and adventure
Literatura
    doporučená literatura
  • HUNT, Peter. An introduction to children's literature. Oxford: Oxford University Press, 1994, 241 s. ISBN 0-19-219261-2. info
  • Reynolds, Kimberley, ed. Modern Children' s Literature. An Introduction. Palgrave Macmillan, 2005
    neurčeno
  • WAUGH, Rosemary a David WAUGH. Integrating children's literature in the curriculum : insights for the primary and early years educator. First edition. London: McGraw Hill/Open University Press, 2022, xii, 152. ISBN 9780335250806. info
Výukové metody
Minilectures, seminar discussions
Metody hodnocení
Requirements:
80% attendance
Read all the assigned readings
Keep a diary in which you record all written course assignments - both in-class and home assignments
Read at least two children's books in English
Presentation of the book you read
Final interview (discussing books you have read)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.