ASPG_006 Školní psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
12/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 10. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, So 4. 12. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího, Pá 10. 12. 9:00–12:50 učebna 36
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu: Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Důraz bude kladen především na vzájemnou interakci a komunikaci učitel – asistent pedagoga. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student:
porozumí sociálnímu klimatu ve třídě
na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem
porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají
Osnova
  • ● Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu, jak může asistent pedagoga podpořit motivaci žáka
  • ● Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky
  • ● Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí třídy z pohledu školní psychologie
  • ● Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka
  • ● Základy psychohygieny učení
  • ● Základ techniky cíleného pozorování zaměřené na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky
  • ● Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových zařízení)
  • ● Spolupráce škol a školských poradenských zařízení s pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR
Výukové metody
přednášky, skupinové diskuze, řešení modelových situací
Metody hodnocení
zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.