ASPG_007 Working with social disadvantaged students

Faculty of Education
Spring 2022
Extent and Intensity
6/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 4. 3. 14:00–16:50 učebna 36, Fri 18. 3. 9:00–11:50 učebna 36
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků. Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů. Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
Syllabus (in Czech)
  • Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
  • 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
  • 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
  • 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
  • 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
Literature
  • GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 pp. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáškové bloky
Assessment methods (in Czech)
Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2022/ASPG_007