ASPG_007 Working with social disadvantaged students

Faculty of Education
Autumn 2022
Extent and Intensity
6/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Dana Jakubjanská, DiS.
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 21. 10. 16:00–18:50 učebna 1, Fri 11. 11. 16:00–18:50 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti získají informace o specifikách práce se žáky se sociálně znevýhodněného prostředí. Budou se zabývat specifickými situacemi ve škole a s možnostmi jejich řešení. Budou se zabývat různými sociálními patologiemi, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost žáků. Předmět se bude zabývat romskými žáky, žáky z rodin migrujících cizinců, žáky žijícími v nepodnětném prostředí aj. Součástí bude studium problematiky zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání. Studenti se budou zabývat tématem diverzity ve školním prostředí, zacházení s jinakostí, a to ve vztahu k práci asistenta pedagoga, který je významným činitelem inkluzivních procesů. Důležitou součástí je axiologický rozměr pedagogické práce.
Syllabus (in Czech)
  • Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí
  • 1. Žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí (Romové, příslušníci různých menšin, žáci z rodin zasaženými patologiemi)
  • 2. Sociální patologie a jejich vliv na školní úspěšnost žáka.
  • 3. Základní znalosti řešení výchovných problémů.
  • 4. Možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy.
Literature
  • GULOVÁ, Lenka a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 223 pp. ISBN 978-80-210-5342-7. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáškové bloky
Assessment methods (in Czech)
Studenti zpracují stručnou metodiku práce s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 6.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Spring 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2022/ASPG_007