ASPG_008 Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2021
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 23. 10. 14:00–18:50 učebna 32, Pá 26. 11. 14:00–18:50 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (dále jen SVP). Předmět poskytuje základní orientaci v jednotlivých speciálně pedagogických pédiích, specificích vybraných postižení a možnostech vzdělávání a péče. Zvláštní zřetel je věnován systému podpůrných opatření. Prakticky se student seznámí s vybranými aspekty práce asistent pedagoga s ohledem na vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: - orientovat v systému školských poradenských zařízení; - porozumět specifikům jednotlivých postižení a edukaci jedinců se SVP; - rozumět základním spec. ped. termínům, které se mohou objevit v IVP žáka se SVP.
Osnova
  • 1. Vymezení speciální pedagogiky, odborná terminologie, speciální pedagogické potřeby 2. Speciálně pedagogická diagnostika, spec. pg. metody, inkluzivní přístup školy 3. Specifika práce se žáky se zdravotním postižením (Narušená komunikační schopnost – specifika logopedické práce jako inspirace pro podporu komunikačních schopností dětí se SVP, didaktické pomůcky; Smyslové vady (omezení zraku a sluchu) - specifika práce s žáky, kompenzační pomůcky; Somatopedie – vady pohybového aparátu, kompenzační pomůcky; Psychopedie – mentální postižení, poruchy autistického spektra) 4. Prvky Alternativní a augmentativní komunikace (např. piktogramy) jako podpora při komunikaci s žákem se SVP 5. Etopedie – základní znalosti řešení výchovných problémů 6. Specifické rysy osobnosti dítěte se SVP. Vztahy ve školním kolektivu. Spolupráce se školním speciálním pedagogem. 7. Školská poradenská zařízení. Legislativa. IVP 8. Asistent pedagoga a pedagogická práce s dítětem s postižením. Spolupráce rodiny a školy (mediace) 9. Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Výukové metody
Skupinová práce, Přednáška, Diskuse
Metody hodnocení
Zkouška je realizována písemnou formou v IS.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.