ASPG_012 Spolupráce asistenta pedagoga a učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
8/0/0. 8. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Lenka Ďulíková (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 10. 9:00–12:50 učebna 32, Pá 10. 11. 9:00–11:50 učebna 60, Pá 15. 12. 14:00–14:50 učebna 32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí asistenty pedagoga s konceptem práv a povinností dané profese, kvalifikačními předpoklady a kompetencemi.
Výstupy z učení
Studenti se skrze modelové situace naučí, jak mohou efektivně kooperovat s pedagogem a pedagogickým sborem. Příprava asistenta pedagoga směřuje k tomu, aby si studenti osvojili znalosti a dovednosti nezbytné pro podporu žáků s různými specifickými nároky (při zvládání požadavků školy) a klade důraz na rozvoj spolupráce s učitelem při výchovně vzdělávací práci ve třídě.
Osnova
  • ● Práva a povinnosti asistenta pedagoga ● Základní právní předpisy (zákony, vyhlášky, metodické pokyny atd., které ovlivňují činnost asistenta pedagoga) ● Kompetence asistenta pedagoga, odpovědnost ● Spolupráce s pedagogem a pedagogickým sborem
Literatura
    doporučená literatura
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. 2. vydání. V Praze: Pasparta, 2020, 135 stran. ISBN 9788088290506. info
  • TEPLÁ, Marta, Lenka FELCMANOVÁ a Zbyněk NĚMEC. Asistent pedagoga : jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2019, 80 stran. ISBN 9788076350182. info
  • GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe, 2019, 107 stran. ISBN 9788074964190. info
  • KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Dr. Josef Raabe, 2017, 106 s. ISBN 978-80-7496-349-0. info
  • TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 135 stran. ISBN 9788075520081. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická cvičení, modelové situace
Metody hodnocení
Aktivní účast na hodinách, řešení modelových situací a návrh vlastní strategie efektivní kooperace s učitelem. Individuální zpětná vazba bude studentovi poskytnuta v průběhu studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2024, podzim 2024.