ASPG_MVGV Multikulturní a globální výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/7/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Holková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 17. 4. 9:00–12:50 učebna 35, Pá 22. 5. 9:00–11:50 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne tematický a metodický vhled do oblasti multikulturní a globální výchovy, účastníci na konci kurzu porozumí jeho východiskům a cílům těchto disciplín. Velký prostor bude věnován modelovým lekcím, které si studenti budou moci zažít v roli účastníků. Studenti si vyzkouší některé základní didaktické metody aktivního učení a programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a prakticky se pak seznámí s aktuálními multikulturními a globálními tématy formou jejich kritické reflexe. Studenti by měli v průběhu semináře získat dovednost formulovat inspirativní otázky, inspiraci jak rozvíjet dovednosti kritického myšlení. Získané znalosti a dovednosti mohou studenti uplatnit v praxi při integraci multikulturní a globální dimenze do výukových témat.
Výstupy z učení
Studenti by měli v průběhu semináře získat dovednost formulovat inspirativní otázky, inspiraci jak rozvíjet dovednosti kritického myšlení. Získané znalosti a dovednosti mohou studenti uplatnit v praxi při integraci multikulturní a globální dimenze do výukových témat.
Osnova
  • 1. Globální rozvojové vzdělávání – východiska a cíle 2. Teoretická východiska multikulturní výchovy 3. Základní metody aktivního učení (třífázový model učení, učení prožitkem, atd.) 4. Evokační otázky a vztah k cílům 5. Aktuální témata multikulturního a globálního vzdělávání 6. Ekonomická provázanost světa, rozmanitost perspektiv.
Literatura
  • VEJRYCHOVÁ, Radka, Lenka REMSOVÁ, Barbora SVÁTKOVÁ, Hana STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Veronika NÝDRLOVÁ a Tomáš RYBNÍČEK. Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny - výstava. 2013. URL info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako přirozená součást vzdělávání pedagogů. In Jinakost-předsudky-extrémismus (možnosti a limity při realizaci mulitkulturní výchovy). 2012. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako šance pro každého. Prostor pro nikdy nekončící dialog. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, s. 14-17, 3 s. ISBN 978-80-244-3413-1. info
  • OBROVSKÁ, Lucie a Olga KUSÁ. Multikulturní výchova jako součást vzdělávacího systému českého školství a její hodnotové zaměření: závěry výzkumu Ligy lidských práv. In Etika ve vědách o výchově, sborník ze 17. konference České pedagogické společnosti, ed. Tomáš Čech a Miroslav Dopita. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2010, s. 212-221. ISBN 978-80-244-2654-9. URL info
  • HLAVIČKOVÁ, Zuzana. 100 aktivit pro výuku angličtiny : práce s průřezovými tématy, globální výchova, rozvoj komunikačních dovedností. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 191 stran. ISBN 9788073677695. info
  • GULOVÁ, Lenka. Multikulturní výchova jako specializace ve vzdělávání pedagogů? In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. In Gulová, L. et al. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 s. 1. vydání. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • HORKÁ, Hana. Globální výchova v mateřské škole. první. Praha: Verlag Dashöfer, nakladatelství, spol. s r.o., 2007. ISSN 1802-4130. info
  • HORKÁ, Hana. Učitel a globální výchova. Pedagogika. Praha: PedF UK, 1997, XIVII,1997, č. 3, s. 238-246. ISSN 0031-3815. info
  • PIKE, Graham a David SELBY. Globální výchova. Translated by Monika Cahová - Milan Caha. Praha: Grada, 1994, 322 s. ISBN 8085623986. info
  • FOUNTAIN, Susan. Místo na slunci : globální výchova pro děti 5-10 let. Translated by Monika Cahová, Illustrated by Miloslav Jágr. 1. vyd. Praha: Tereza, 1994, 111 s. info
Výukové metody
teoretická příprava
Metody hodnocení
- Individuální studium základní literatury - Zadaná písemná práce – individuální vypracování argumentační eseje (rozsah 1 normostrana) Seminární práci studenti nebudou do předmětu psát. Písemným výstupem bude argumentační esej na téma: Jaký je dle mého názoru význam multikulturní/ globální výchovy v dnešním vzdělávacím systému?
Informace učitele
BIOLEK, Jaroslav. PodObal :příručka pro výuku o globálních souvislostech našeho obchodování. Edited by Eva Malířová. Brno: NaZemi - Společnost pro fair trade, 2011. 264 s. ISBN 9788026006923. ANDREOTTI, V. Soft versus Critical Global Citizenship Education. A Development Education Review, Issue 3: 40–51, 2006. Dostupné z http://www.developmenteducationreview.com/issue3-focus4?page=show DLOUHÁ, Regina. Metodika:výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Praha: www.scio.cz, 2006. 47 s. ISBN 80-86910-52-0. BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení:východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022.