BI2MP_PKAL Pedagogická a klinická antropologie

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
Mgr. Tomáš Mráček (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Rozvrh
Po 16:10–17:50 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Praktická cvičení z klinické a pedagogické antropologie rozvíjí a utvrzují teoretické znalosti posluchačů z přednášek a samostudia. Kromě diskusí o získaných teoretických znalostech je hlavním cílem praktických cvičení motivovat studenty k samostatnému přemýšlení o souvislostech mezi jednotlivými procesy, které probíhají v lidském těle. Posluchači se mají naučit chápat lidský organismus jako holistický systém. V programech věnovaných problémům ergonomickým, si studenti mají prokázat existenci přímých vazeb mezi antropologíí a zdravím školáků.
Osnova
  • Praktická cvičení ze základů ergonomie: 1. Vliv školního prostředí na zdraví žáků. Školní nábytek - vady páteře, vady zraku - základní vyšetřovací metody. Specifické potřeby levorukého dítěte 2. Přehled alergizujících a jedovatých rostlin nepatřících do školních tříd 3. Alergizující textilie, alergeny v potravě 4. Vliv obuvi na klenbu nohy - vyšetření klenby nohy Základy somatometrie: 5. Craniometrie 6. Pelvimetrie 7. Vyšetření páteře 8. Hodnoty průměru a hodnoty variability výšky posluchaček a posluchačů 4.ročníku PdF MU v Brně - základy biometrie Vybraná cvičení z biologie člověka 9. Dýchací pohyby - rozdíly typu dýchání u dětí, mužů, žen. Dechová frekvence klidová a po zatížení. Minutový dechový objem. Inspirační a expirační apnoe. Stangeho zkouška. 10. Jednoduchá vyšetření zdatnosti funkce srdce a krevního oběhu. Minutový srdeční objem. Tepová frekvence, hodnoty krevního tlaku 11. Osmotický a onkotický tlak a jeho význam v lidském organismu 12. Faktory ovlivňující kinetiku enzymatické reakce 13. Semikvantitativní metody stanovení cukru v moči 14. Vyšetření chuti, zraku, sluchu. Nervové reflexy 15. Testy psychické výkonnosti 16. Problematika primární prevence proti vzniku závislostí ve školách - role učitele, optimální zařazení do výuky, tvorba nových programů, metodických a pracovních listů
Literatura
  • NETTER, Frank H. Anatomický atlas člověka. Edited by Arthur F. Dalley, Translated by Libor Páč - Petr Dubový. 1. vyd. Praha: Avicenum, 2003, 525, 33. ISBN 8024705176. info
  • KOTULÁN, Jaroslav. Zdravotní nauky pro pedagogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 258 s. ISBN 8021021799. info
  • Praktický slovník medicíny :4000 lékařských termínů se srozumitelným výkladem. Edited by Martin Vokurka. Praha: Maxdorf, 1994, 360 s. ISBN 80-85800-06-3. info
  • MACHOVÁ, Jitka. Kapitoly z biologie dítěte pro posluchače speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 257 stran. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.