BIk024 Systém vyšších rostlin pro učitele

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. vysvětlit původ a příbuzenské vztahy vyšších a především krytosemenných rostlin; 2. vysvětlit hlavní evoluční mechanismy, původ, vznik a vývoj cévnatých rostlin; 3. rozeznat hlavní vývojové větve krytosemenných rostlin a jejich zástupce; 4. na základě nabytých znalostí rozeznat fylogeneticky významné znaky rostlin a zařadit i neznámé rostliny do systému; 5. vysvětlit charakteristiku, rozšíření a ekologii cévnatých rostlin; 6. charakterizovat vybrané skupiny cévnatých rostlin, vyskytující se v České republice; 7. identifikovat a determinovat vybrané zástupce kvetoucích rostlin s důrazem na zástupce uváděné v učebnicích pro základní školy; 8. interpretovat poznatky o cévnatých rostlinách v širších souvislostech – vývoj a změny vegetace v čase a prostoru, vliv člověka, rostlinné invaze, ohrožené druhy
Osnova
  • Osnova přednášky: 1. Morfologie rostlin; 2. Fylogeneze morfologických znaků; 3. Rozšíření rostlin na Zemi, evoluční centra; 4. Mechanismy šíření rostlin, vliv člověka; 5. Základní taxonomické jednotky – rozdíly mezi vědeckým systémem (APGIII) a výukou na základní škole; 6. Charakteristika hlavních skupin a zástupců výtrusných rostlin; 7. Charakteristika hlavních skupin a zástupců nahosemenných rostlin; 8. Charakteristika hlavních skupin a zástupců dvouděložných rostlin; 9. Charakteristika hlavních skupin a zástupců jednoděložných rostlin; 10. Nejdůležitější čeledě ve výuce na základní škole; 11. Zástupci v učebnicích pro ZŠ a výběr vhodných taxonů; 12. Práce s botanickými klíči, atlasy a herbářem v podmínkách ZŠ; Osnova cvičení: Studenti vypracují za asistence vyučujícího referáty na následující témata: 1. Biomy Země; 2. Fytogeografické členění Země – květené oblasti; 3. Fytogeografické členění České republiky; 4. Základní vegetační typy České republiky; 5. Vývoj vegetace České republiky v holocénu; 6. Flóra České republiky; 7. Nepůvodní druhy, rostlinné invaze; 8. Ochrana přírody v České republice I (chráněná území); 9. Ochrana přírody v České republice II (chráněné druhy); 10. Ochrana přírody v Evropské unii; 11. Černý a červený seznam; 12. Endemity a relikty České republiky
Literatura
Výukové metody
přednáška (1 hodina týdně) a cvičení (1 hodina týdně; zahrnuje teoretickou přípravu, prezentaci vybraných témat a společnou rozpravu)
Metody hodnocení
1. studenti zpracují a prezentují jedno z klíčových botanických témat; 2. studenti v písemném testu prokáží úroveň znalostí získaných samostudiem
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/BIk024