Bi1BK_ABIC Praktikum z aplikované biologie

Pedagogická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/1/1. blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Pouze pro absolventy ZS1BK_IVZ I, ZS1BK_IVZ II,ZS1BK_IVZ III,ZS1BK_PAEK,ZS1BK_ZBUC
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je aplikace integrovaných základních poznatků věd o živé a neživé přírodě a společnosti do praxe formou rozšiřující alternativní asistentské praxe. Zkušenostní učení by mělo vést nejen k hlubšímu pochopení zákonitostí na Zemi, ale i změně postojů, jako výrazu pochopení významu těchto znalostí pro vzdělávání, život a zdraví člověka, přírody a společnosti, pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro UŽ a VUR. Studenti budou procvičovat problematické pasáže z živé a neživé přírody formou aktivizujících metod vzdělávání. Hlavní náplní cvičení je činnostní potenciál – další fáze dynamického modelu zkušenostního učení v programu „Biologie pro život a zdraví“ . Studenti se v průběhu semestru postupně dostávají do role asistenta pedagoga, při práci s žáky si prakticky ověřují zásady VUR (vzdělávání pro udržitelný rozvoj) a získávají zkušenosti nejen odborné, ale i didaktické, které by měly vést ke změně postojů pro UR osobnosti budoucího učitele, což koresponduje s obsahovou náplní předmětu Praktikum ekologické výchovy a Základy biologie člověka a zdravovědy.
Osnova
  • -studenti připraví a zrealizují aktivity pro veřejnost ke Dni Země -studenti se zapojí do environmentálního výzkumu prostřednictvím celosvětového programu GLOBE -stav kvality prostředí na Kejbalech budou sledovat pomocí praktických činností programu Ozon -sebereflexe, analýza, syntéza a hodnocení získaných zkušeností, jako start do didaktiky IVZ.
Literatura
  • HRADIL, Radomil, a kol.:Česká biozahrada. Olomouc: Fontána, 2000.174 s. ISBN 80-86173-46-X
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
  • BENNET, Jill a Roger SMITH. Nápady pro přírodovědu :soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 127 s. ISBN 80-7178-112-6. info
  • HUTCHINGSOVÁ, Merryn a Alistair ROSS. Nápady pro vlastivědu. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 102 s. ISBN 80-7178-113-4. info
Metody hodnocení
Aktivní výuka za pomoci e-learningu na principu konstruktivistické didaktiky. Zakončeno zápočtem za aktivní plnění úkolů v průběhu semestru.
Informace učitele
Předmět je zaměřen na aktivizující metody a formy ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj, kde studenti získávají náměty pro budoucí praxi. Bude vyučován za podpory externích učitelů a specialistů z pedagogické praxe v ČR i zemí EU.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Povinný předmět pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009.