Bi1BK_ZNC3 Živá a neživá příroda 3

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/4/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nelze zapisovat současně s předmětem ZS1BK_ZNP3
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1,porozumět a vysvětlit obecné principy a zákonitosti života z IVZ II a IVZ III u modelových živočichů pro základní vzdělávání;
2,použít získané informace k pochopení vztahů v přírodě ;
3,předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí, zaměřená na prevenci proti předsudkům a zoofobiím u žáků ;
4,na základě nabytých znalostí a dovedností odvodit využití "domácích mazlíčků" k vytváření pozitivních vztahů k přírodě u žáků;
5,interpretovat výsledky vlastního pozorování živočichů žákům
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je sjednocení a rozvoj úrovně základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě - zaměřený na modelové organismy (především na živočichy v přírodě ) s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. Součástí je volitelná exkurze, spojená s diskusí s odborníky : návštěva muzea nebo praktické cvičení na zoofobie studentů s odborníkem. Dále se zaměřuje na přírodovědné pokusy, procvičování poznávání modelových organismů, zabývá se i problematikou fobií u dětí při přímé práci studentů s žáky. Je rozšiřujícím předmětem, který se orientuje na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Předmět bude vyučován v blocích a je součástí specializace.
Osnova
  • 1. Struktura nebuněčných forem života, struktura virů a jejich nebezpečí pro člověka - mikroskopování. 2. Eubaktérie, struktura, nebezpečí pro člověka a prevence nemocí-diskuse. 3. Houby, stavba těla, nebezpečí záměny - Moravské zemské muzeum. 4. Bezobratlí žovočichové, Členovci, Hmyz - domácí mazlíčci? 5. Ryby a paryby, Obojživelníci, Plazi kolem nás 6. Ptáci, savci ve škole? 7. Ekologická pravidla pro běžný život
Literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • Velký atlas živočichů : [jedinečný obraz života na Zemi]. Czech ed. Bratislava: Príroda, 2005, 208 s. ISBN 8007013954. info
Výukové metody
řízená diskuse, skupinový projekt, domácí práce, e-learning
Metody hodnocení
zápočet za aktivní plnění úkolů v průběhu kurzu. Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Informace učitele
V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný, nelze zapisovat současně s předmětem ZS1BK_ZNP3.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.