Bi1BK_ZNTE Živá a neživá příroda v EU

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je sjednocení a rozšíření úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě, třídění přírodnin, pochopení vztahů a souvislostí v přírodě mimo území České republiky - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele se žáky v základním vzdělávání. Orientace předmětu je na srovnávání přírody v ČR, v Evropě i ve světě. Cílem je aplikace praktických znalostí použitelných v terénu v zemích EU, orientace na biotopech v zahraničí se zaměřením na subtropy, globální pohled na přírodu a vztahy v ní, včetně negativního působení člověka. Je zde využívána dlouholetá spolupráce s univerzitou v Ljubljani - Slovinsko. Společně s pracovníky katedry didaktiky biologie BtF je připraveno terénní cvičení, jehož cílem je propojit a hlavně upevnit poznatky nejen z geologie, mineralogie, botaniky, zoologie a ekologie v terénních podmínkách Alp, u moře a v jeskyních, ale současně navázat kontakty s pedagogy v zahraničí a poznat způsob výuky v dalších zemích Evropy. Předmět uzavírá soubor volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který obsahově navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti“ a povinná cvičení. Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • EU: Krajina dříve a dnes, proměny krajiny a její utváření za pomoci historicko-geografických metod (historické mapy, utváření katastrů, zbytky středověkého osídlení, kulturní památky v regionu)–genius loci. Vliv přírodních podmínek na život a práci lidí v navštíveném regionu (SWOT analýza přírodních podmínek a jejich vlivu na navštívenou oblast). Odkaz současné generaci, tematické mapování, inspirace přírodními materiály.
Literatura
  • SCHETAR-KÖTHE, Daniela a Friedrich KÖTHE. Slovinsko. 2. aktualiz. čes. vyd. Ostfildern: Mairdumont, 2006, 128 s. ISBN 3829762518. info
  • RYCHNOVSKÝ, Boris. Zahraniční komplexní cvičení - Slovinsko. 2005. URL info
  • MATYÁŠEK, Jiří a Vekoslav KEBE. Maketa Cerkniškega jezera. In Maketa Cerkniškega jezera. 1. vyd. Dolenje Jezero pri Cerknici: Vekoslav Kebe, 2004, s. 6-13. info
  • MATYÁŠEK, Jiří. Obecné údaje o Slovinsku, hlavní město Lublaň. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 7-12. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří. Slovinsko : cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 207 s. ISBN 8021033924. info
  • MATYÁŠEK, Jiří a Matjaž PUC. Středozemská oblast - Škocjanské jeskyně, pobřeží Jaderského moře. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Mu v Brně, 2004, s. 101 - 113. ISBN 80-210-3392-4. info
  • NĚMEC, Dušan. Slovinsko : kapesní průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, 194 s. ISBN 8072267787. info
  • GALBRAITH, Kate. Jadranské pobřeží :Albánie, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Chorvatsko, Kosovo, Makedonie, Slovinsko, Srbsko. Vyd. 1. Praha: Svojtka a Vašut, 2001, 220 s. ISBN 80-7237-414-1. info
  • HLOUŠEK, Vít. Republika Slovinsko. In Dančák, B. (ed.): Integrační pokusy ve středoevropském prostoru II. 1. vyd. Brno: Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity, 1999, s. 183-206. info
Metody hodnocení
přednášky, diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Předmět zakončen po splnění všech úkolů, které budou průběžně zadávány v terénu.
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
v r. 2007 nebude předmět otevřen.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.