Bi1BP_ARC2 Aranžování a úprava školních prostor 2

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi1BP_ARC2/V: Čt 13:25–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, K. Ševčíková
Předpoklady
ZS1BP_ARP1 nebo Bi1BP_ARC1, zájem o aktivní zkušenostní učení, platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
porozumí významu aranžování pro rozvoj environmentální gramotnosti v základním vzdělávání;
osvojí si základní aranžérské dovedností pro využití aranžování na ZŠ;
získá základní vědomosti o aranžování a vazbě od ikebany až po současnost;
dokáže sledovat vliv aranžování na rozvoj osobnosti žáka;
vypracuje několik modelových tématických aranžmá / Velikonoce, "Životodárná voda", "Aranžování pro radost", "Společná kompozice" aj.;
dokáže vymezit hlavní cíle využití aranžování v základním školství;
porozumí a analyzuje měnící se podoby aranžování v moderním světě Předmět z projektu Biologie pro život a zdraví. Aranžování je alternativní aktivizující forma učení ve studijních programech připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání.
Osnova
  • 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 2;
  • 2. Biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení;
  • 3. Význam aranžování a praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka;
  • 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole;
  • 5. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
  • - "Životodárná voda" - sesazování pokojových rostlin dle biomů světa;
  • - "Velikonoce“ – využití ve výuce na ZŠ a pro zdraví;
  • - Bonsai;
  • -"Inspirace u odborníků";
  • - Aranžování pro zdraví 2 - využití květin, zeleniny a ovoce ze školní zahrady;
  • - "Aranžování pro radost" - využití řezaných rostlin ze školní zahrady;
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila. Aranžování a dekorace z rostlin. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 81 s. ISBN 8024706970. info
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • Aranžování květin :praktická ilustrovaná příručka. Edited by Jana Steinerová. Praha: Slovart, 2000, 140 s. ISBN 80-7209-094-1. info
  • HAVLÍČKOVÁ, Kamila. Využití aranžování a vazby ve výuce na 1. st. ZŠ. Edited by Helena Jedličková. 1999, 117 s. info
  • ŠIMÍČKOVÁ, Lenka. Práce s přírodním materiálem zaměřená na aranžování pro 1. stupeň ZŠ. Edited by Gabriela Štěpánová. 1998, 94 s. info
  • HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
  • HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktické činnosti, e-learning, prezentace profesionálů a žáků, skupinová diskuse
Metody hodnocení
Aktivní aranžování k tématům. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
Informace učitele
Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v IS MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student částečně hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je určen přednostně pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní studenty je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.