Bi1BP_ZNT1 Živá a neživá příroda - terén 1 ČR

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/2/0. blok. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi1BP_ZNT1/SP: každý sudý čtvrtek 10:40–12:20 učebna 2, H. Jedličková, P. Jůzlová, K. Slavíčková
Předpoklady
Předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný. Bližší informace, sylabus a nabídky programu jsou inovovány každoročně na e-learningu předmětu v IS MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je sjednocení a rozvoj úrovně znalostí základních pojmů o živé a neživé přírodě pro pochopení vztahů a souvislostí - s ohledem na rozsah, potřebný pro práci učitele s žáky v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1, V praktických cvičeních se orientovat především v nejzákladnějších pojmech, umožňujících pochopit obecné vlastnosti živých soustav. 2, Až na hranici s biochemií se zabývat významem základních komponent těl živých organismů, procesy spojenými se zajišťováním základních funkcí, s individuálním vývojem, regulací a reprodukcí - včetně nejzákladnějších pojmů z genetiky. 3,Součástí je aktivní návštěva Mendelova muzea a volitelné terénní cvičení. Student na základě zkušenostního učení chápe souvislostí v praktické oblasti: výživa - příjem potravy, pohyb a zdravý vývoj jedince zdravotnictví – fyziologický průběh procesů – vznik a prevence alergií a nemocí zemědělství – výroba zdravých potravin, výživa a zdraví člověka genetika – mechanismy, které přenášejí a uchovávají dědičnost a proměnlivost, nejen pro klasifikaci druhů (i člověka), ale hlavně pro význam genetiky při výchově dětí. Kurz je součástí souboru volitelných předmětů s názvem „Živá a neživá příroda“, který v teoretické rovině navazuje na přednáškový cyklus „Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti IVZ II“ . Není však pouze podpůrným předmětem, který by měl pomoci studentům doplnit chybějící informace, současně je rozšiřujícím předmětem, který se zaměřuje i na motivační prvky, a to v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní. Zaměřuje se na odborné informace, metody a formy práce, které jsou pro žáky zajímavé. Bude vyučován v blocích. Je jedním z předmětů specializace.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – poznatky z obecné biologie, fyziologie a genetiky na 1. st. ZŠ. 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. 3. Buňka, tkáně, orgány a organismus. Učím se vlastní zkušeností :pozorování a pokusy k pochopení stavby a funkce živých organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ. 4. Metabolismus. Práce s mikroskopy na katedře biologie PedF MU. 5. Fotosyntéza 6. Kde žil a kdo byl J. G. Mendel? 7. Evoluce, proměnlivost organismů. Co lze zajímavého pozorovat a najít v přírodě.
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. 1. vydání. Praha: Scientia, 2003, xxii, 797. ISBN 9788086960234. info
  • PARKER, Steve. O přírodě trochu jinak. Bratislava: Mladé letá, 1996, 122 s. ISBN 80-06-00728-4. info
Výukové metody
Diskuse v terénu, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Student si musí vybrat a splnit min. 50% aktivit, nabízených v programu předmětu.
Předmět je vyučován každoročně.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2011, jaro 2012.