Bi1BP_ZNTE Živá a neživá příroda v EU

Pedagogická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/0/8. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření znalostí o živé a neživé přírodě ve světě (především v Evropě) formou blokového terénního cvičení v zahraničí: 1,Aplikace praktických znalostí použitelných v terénu, základní orientace na jednotlivých biotopech (včetně moře), globální pohled na přírodu a vztahy v ní, včetně působení člověka. 2,Metodou pozorování třídění a využívání přírodnin dojít k pochopení vztahů a souvislostí v přírodě a vytváření kladného postoje k ochraně přírody s ohledem na rozsah, potřebný pro práci s žáky v základním vzdělávání. 3,Současně navázat kontakty v zahraničí, poznat způsob výuky v dalších zemích Evropy.
Osnova
  • 1. Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti-úloha učitele v základním vzdělávání - teoretický základ, metody, formy, prostředky pro výuku na 1. stupni v zemích Evropy 2. Práce s informacemi: multimédia, internet, knihovny, časopisy, sbírky aj. - příprava na terénní cvičení 3. Poznávání základních (modelových) organismů pro práci s žáky na 1. st. ZŠ ve vybraných biotopech zemí EU 4. Tvorba vlastní sbírky pro výuku i pro radost 5. Exkurze a diskuse na Univerzitě navštívených zemí EU (katedra didaktiky biologie BTF a didaktiky přírodovědného vzdělávání PdF) – univerzita v Ljubljani 6. Terénní cvičení: hory, moře, jeskyně
Literatura
  • MATYÁŠEK, Jiří. Alpská oblast - Východní Karavanky, Kamnické Aply, Západní Karavanky, Dolžanova soutěska u Tržiče. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 64-76. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří a France ŠUŠTERŠIČ. Dinárská oblast - Postojenské jeskyně. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 86 - 89. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří a Matjaž PUC. Středozemská oblast - Škocjanské jeskyně, pobřeží Jaderského moře. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Mu v Brně, 2004, s. 101 - 113. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří a Vekoslav KEBE. Maketa Cerkniškega jezera. In Maketa Cerkniškega jezera. 1. vyd. Dolenje Jezero pri Cerknici: Vekoslav Kebe, 2004, s. 6-13. info
  • MATYÁŠEK, Jiří. Rtuťové doly Idrija. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 56-57. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří. Obecné údaje o Slovinsku, hlavní město Lublaň. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 7-12. ISBN 80-210-3392-4. info
  • JEDLIČKOVÁ, Helena a Lenka HRADILOVÁ. Alternativne metode učenja in strokovnega spolpolnjevanja učiteljev v sladu z evropskimi trendi izobrazevanja v 21. stoletju. Okoljska vzgoja v šoli. Maribor: ZRS za šolstvo, 2002, roč. 4, č. 2, s. 203-204. ISSN 1408-712X. info
  • JEDLIČKOVÁ, Helena a Lenka HRADILOVÁ. Alternativní formy vzdělávání pro ekologickou výchovu. In 4. MALÁ REGIONÁLNÍ KONFERENCE O EKOLOGICKÉ VÝCHOVĚ. Brno, 2003, 5 s. info
  • MATYÁŠEK, Jiří, Lenka HRADILOVÁ a Patrik MATYÁŠEK. Významní rodáci. In SLOVINSKO - cesty do přírody. 1. vyd. Brno: Vydavatelství MU v Brně, 2004, s. 24 - 32. ISBN 80-210-3392-4. info
  • MATYÁŠEK, Jiří, Věra ŠTIKOVÁ a Josef TRNA. PŘÍRODOVĚDA 5 - Člověk a jeho svět. Pracovní sešit pro 5. ročník ZŠ. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2005, 67 s. ISBN 80-7289-069-7. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na cvičeních a plněním zadaných úkolů v průběhu semestru.
Informace učitele
Předmět je povinný pro specializaci Pěstitelství a Environmentální vzdělávání pro studijní program Učitelství pro 1. st., prezenční i kombinované studium. Lze jej absolvovat v průběhu celého studia, nejvhodnější období je 4 nebo 6 semestr. Cena blokového cvičení závisí na nákladech za dopravu a ubytování. O nabídce a předpokládané ceně budou studenti informováni každoročně v zimním semestru. Předmět volitelný mohou absolvovat studenti MU všech studijních oborů za předpokladu aktivní účasti a respektování diaktického obsahu výuky na cvičení.
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
v r. 2007 nebude předmět otevřen.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.