Bi1MK_KCT1 Komplexní cvičení v terénu

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/2.7. 4 dny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studenti sledují vývěsku na stránkách katedry. Organizační pokyny budou garantem předmětu aktualizovány v dostatečném předstihu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cvičení v terénu probíhá formou týmové práce studentů ve 4 (3-5) skupinách pod odborným dohledem všech vyučujících; každá skupina se věnuje jednomu přidělenému biotopu (les, louka, pole, stojatá voda, tekoucí voda apod.) - na tomto biotopu si hned 1. den nainstaluje různé pasti apod., které denně kontroluje.
Postupně ale každá skupina provede i průzkum na ostatních biotopech; vyhodnocení skutečností zjištěných kombinací všech použitých metod (zejména určování získaného materiálu pomocí atlasů) na všech biotopech bude provedeno ve skupinové závěrečné zprávě vypracované v průběhu TC a odevzdané (a obhájené) při jejím ukončení.
Podmínkou zápočtu je také úspěšné absolvování "poznávaček" rostlin a živočichů.
Smyslem cvičení je umožnit studentům integrovat poznatky z různých již absolvovaných biologických předmětů konfrotací teorie s pozorováními prováděnými přímo v terénu; dále je už na bakalářském stupni studia nutné umožnit studentům ověřit si možnosti případného využití práce v terénu pro potřeby výuky přírodovědy na ZŠ.
Osnova
  • 1. den: dopoledne zahájení terénního cvičení, ubytování, organizační schůzka; odpoledne zahájení práce na jednotlivých biotopech (pokládání pastí apod.), exkurze do okolí s demonstrací významných vegetačních jednotek apod.; večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 2. den: dopoledne i odpoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace); večer: determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu.
  • 3. den: dopoledne skupinová práce na jednotlivých určených biotopech (rotace; odpoledne případně exkurze do Arboreta Křtiny); večer determinace a preparace sebraného a naloveného materiálu, práce na závěrečné zprávě.
  • 4. den: dopoledne ukončení terénních prací (likvidace pastí apod.), dokončení závěrečných zpráv, obhajoba závěrečných zpráv, praktické poznávací zkoušky z botaniky a zoologie; odpoledne ukončení terénního cvičení, úklid, balení, nakládání materiálu a odjezd.
Literatura
  • Velká kniha rostlin, hornin, minerálů a zkamenělin. Edited by Jindřich Krejča. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2004, 384 s. ISBN 8007011897. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
Výukové metody
terénní výuka
Metody hodnocení
terénní cvičení (4 dny); aktivní přístup doložený skupinovou závěrečnou prací; úspěšné absolvování "poznávaček" - praktické poznávání rostlin a živočichů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/Bi1MK_KCT1