Bi2BP_ABZP Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Božková (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_ABZP/01: každé liché pondělí 16:10–17:50 Botanická zahrada Kejbaly, J. Božková, H. Jedličková
Bi2BP_ABZP/02: každé liché úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, J. Božková, H. Jedličková
Bi2BP_ABZP/03: každé sudé úterý 8:50–10:30 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Předpoklady
Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1 Bi2BP_AEKC. Předmět bude realizován blokově, součástí je asistentská práce s žáky v terénu. Předmět připravované specializace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 85 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/85, pouze zareg.: 0/85, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/85
Jiné omezení: podmínkou je úspěšně realizovaný předmět Bi2BP_AEKC
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na cíle Bi2BP_AEKC, je součástí programu "Biologie pro život a zdraví" a je realizován blokově v terénu a na pracovišti "Kejbaly". Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení ve výuce o přírodě a společnosti v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
- porozumět a vysvětlit: biologické hospodaření a permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj. (na základě dalšího rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti.
- vytvořit skupinový projekt "Den Země".
- vytvořit seminární skupinovou práci "kalendář pro bio pěstování"
- vytvořit portfolio prací;
- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR. Cílem kurzu je: 1, Pomocí teorií vedených aktivizujících praktických cvičení (na základě již vytvořeného vědomostního základu a teoretického uvažování - bázového vědění v problematice environmentálního vzdělávání pro potřeby studovaného oboru) připravit studenty tak, aby absolventi SP prokázali dovednost postupovat od fenologického a environmentálního pozorování všedního dne přes teoretické uvažování až ke kvalitativnímu porozumění jevů modelových situací v přírodě.
2, Aby uměli pomocí dostupného technického a mentálního vybavení abstrahovat a formulovat jádro problému jako prostředek transformace abstraktních souvislostí zpět do reality vlastního odpovědného jednání.;
3, Na základě sebereflexního a situačního učení absolventi dokáží diskutovat a vyhodnotit na cvičení prezentovanou a změněnou kulturu učení, důležitou pro environmentální vzdělávání
4.Absolventi zvládají základy pozorování a experimentálních dovedností na školní zahradě, didaktický koncept skupinové práce.
5,Předmět obsahově koresponduje s předmětem Neživá příroda 2 a v závěru se integruje s předmětem Terénní cvičení z Neživé přírody s realizací pro období jaro, léto.
6,V praktické a heuristické výuce na principu sebereflexe se v terénu hlouběji zabývá základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů živé i neživé přírody a přeměnou životního prostředí. Výstupem je upevnění znalostí pojmů ( klíčových pro základní vzdělávání), rozšíření znalostí a dovedností (nezbytných v environmentálním vzdělávání) a praktické řešení problémů (včetně prezentace výsledků), které jsou důležité pro pochopení principů udržitelného života (UR), pro ochranu přírody a vytváření kladného postoje k řešení problémů UR ve škole (organizace „Dne Země“, „Studentská zahrada“, akce:„ Biologické pěstování, zdravá příroda a zdraví člověka, projekty „Globe“, „Ozon“, „Máme rádi zvířata“ aj.). Nedílnou součástí je osobnostní rozvoj studenta - asistenta učitele přírodopisu.
Osnova
  • 1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto 2. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků, Den Země. 4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie 5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce s žáky, osobní odpovědnost 6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka 7. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto 9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“
Literatura
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1
  • e-learningové texty v IS MU předmětu.
  • HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,
  • REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
Výukové metody
Bloková výuka v terénu na středisku "Kejbaly" a integrovaně na terénním cvičení v zahradě lékařské fakulty.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem.Podmínkou je aktivní účast na cvičení (80%), odevzdání skupinové seminární práce "Den Země"
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.