Bi2BP_AEKC Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_AEKC/01: každé sudé úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/02: každé sudé úterý 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/03: každé liché úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/04: každé liché úterý 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/05: každý sudý čtvrtek 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/06: každý lichý čtvrtek 9:45–11:25 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/07: každý lichý čtvrtek 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Bi2BP_AEKC/08: každý sudý čtvrtek 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly, D. Křivánková
Předpoklady
Studenti jsou povinni si zkontrolovat plastnost očkování proti tetanu a nosit přiměřený oděv vhodný pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných centrech EV. Hlavní cíle kurzu jsou: osobnostní rozvoj studenta budoucího učitele, vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) a profesního poznání (professional knowledge) pro výuku oboru dle ŠVP ZV. Obsahem předmětu jsou cvičení, orientovaná na zkušenostní učení v didaktickém terénu. Tzn. nácvik dovedností, upevňování znalostí a utváření postojů učitele, důležitých pro schopnost rozvíjet klíčové kompetence a přírodovědnou gramotnost ve výuce dle RVP ZV. Cílem cvičení je,aby student porozuměl nutnosti integrovat středoškolské znalosti, prožil si, osvojil si a rozeznal aktivizující metody, formy a prostředky ve výuce především pro oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví i průřezová environmentální témata. V praxi se procvičují znalosti a dovednosti orientované na biologické hospodaření, praktické ověřování pochopení souvislostí v přírodě, vlivu člověka i úlohy učitele v základním vzdělávání studovaného oboru.
Osnova
  • 1, Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví. 2, Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ 3, Životní prostředí a ochrana přírody – procvičování základních pojmů - terén okolí Brna. Praktické řešení úkolů na terénním výjezdu v centru EV (ukázky rozlišných prostředí, metod, forem, prostředků pro enviro. studium – kde, s kým a jak studovat) 4,Životní prostředí, abiotické a biotické podmínky života – vztahy v přírodě a vliv člověka – regionální pozorování a poznávání proměn přírody v souvislostí s činností člověka: podzim, zima 5.Abiotické podmínky života a tok energie – vliv člověka – pozorování a měření v terénu, půda, fenologická a meteorologická pozorování, diskuze. (Seminární práce s počítačem - zpracování meteorologicko-fenologického kalendáře pro region) 6.Laboratorní práce téma:Půda 7.Zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – základní podmínky života a koloběh látek v přírodě 8,Biologické hospodaření a pěstování. Pěstitelství-oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata. Pěstitelské práce a chovatelství - klíčové kompetence a přírodovědná gramotnost dle RVP ZV
Literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
Metody hodnocení
Skupinový projekt "BRNO A OKOLÍ - environmentální vzdělávání v terénu regionu" (aktivizující metody ve výuce pro rozvoj kritického myšlení a sebereflexe), domácí úkoly = sebereflexní testy, diskuse v hodinách na téma: praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce, sponzorování zvířat v ZOO Brno, fenologická a meteorologická měření a pozorování v Centru vzdělávání pro udržitelnost a zdraví "Kejbaly" aj.), domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních (80%) a v terénu (100%)- průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání skupinové závěrečné práce z terénního bloku 2,Seminární práce: Kalendář přírody, odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). 4, hodnocení prostřednictvím portfolia Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.