Bi2BP_DPRB Determin. praktika - bezobratlí

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: studenti si prohloubí základní taxonomické znalosti spojené se znalostmi fylogenetických vztahů, základní znalosti o bionomii, ekologii a rozšíření vybraných skupin bezobratlých živočichů; ve cvičeních studenti zvládnou determinaci nejdůležitějších zástupců naší fauny až do úrovně druhu, přičemž se důvěrně seznámí s morfologií jejich těl a s determinačními znaky.
Vědní, činnostní a axiologický potenciál: důraz je kladen na znalost těch skupin bezobratlých živočichů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.
Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je pomocí odborného klíče, umět je žákům ukázat pod mikroskopem s důrazem na morfologické determinační znaky; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen co nejlépe determinovat, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.
Zvláštní důraz je z pochopitelných důvodů kladen na hmyz a na chráněné a ohrožené druhy.
Osnova
  • 1. Ulity plžů (mořští, sladkovodní, suchozemští)
  • 2. Lastury mlžů (mořští, sladkovodní)
  • 3. Trvalé mikroskopické preparáty drobných členovců
  • 4. Pavoukovci (zejména determinace našich druhů pavouků a sekáčů)
  • 5. Korýši (zejména determinace našich druhů lupenonožců, stejnonožců, různonožců a desetinožců)
  • 6. Vážky a šídla
  • 7. Kobylky a saranče
  • 8. Švábi a strašilky
  • 9. Ploštice (kněžice, vroubenky apod.)
  • 10. Střevlíkovití brouci
  • 11. Listorozí brouci (roháči, chrobáci, vrubounovití)
  • 12. Tesaříkovití brouci
  • 13. Mandelinkovití a nosatcovití brouci
  • 14. Motýli (noční i denní)
  • 15. Houbovci a mechovky
Literatura
  • KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.
  • HUDEC, Karel. Příroda České republiky : průvodce faunou. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 439 s. ISBN 9788020015693. info
  • Velká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001, 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. info
  • ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997, 344 s. ISBN 80-07-00991-4. info
  • BUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995, 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info
Metody hodnocení
V průběhu cvičení studenti pod vedením cvičícího pracují buď individuálně nebo ve dvojicích. Podmínkou zápočtu jsou aktivní účast na cvičeních a kompletní protokoly.
Informace učitele
Seznam odborné určovací literatury: DANIEL M., ČERNÝ V. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl IV. ČSAV, Praha, 1971, 603 s. DOSKOČIL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl V. Academia, Praha, 1977, 373 s. HRABĚ S. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl I. Nakladatelství ČSAV, Praha, 1954. 539s KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl II. NČSAV, Praha, 1957, 746 s. KRATOCHVÍL J. (red.), Klíč zvířeny ČSR, díl III. ČSAV, Praha, 1959, 869 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.