Bi2BP_EKOL Ekologie pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_EKOL/01: Po 16:10–16:55 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/02: Út 9:45–10:30 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/03: Út 13:25–14:10 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/04: Út 15:15–16:00 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/05: Čt 11:35–12:20 laboratoř 82, B. Rychnovský, R. Vlk
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: prokázat praktické zvládnutí teoretických znalostí základů obecné ekologie - (1) ekologické faktory vodního prostředí (případně i podnebí a ekologické faktory ovzduší); (2) ekologické faktory půdy; ekologie populací (demekologie) - (3) denzita a (4) mortalita populace; (5) vlastnosti biocenóz (příp. i základy fytocenologie); (6) potravní vztahy (potravní řetězce, potravní pyramidy, analýza potravního spektra).
Osnova
  • 1. Ekologické faktory vodního prostředí I - tekoucí vody.
  • 2. Ekologické faktory vodního prostředí II - stojaté sladké vody.
  • 3. Podnebí a ekologické faktory ovzduší.
  • 4. Ekologické faktory půdy - analýza hrabanky.
  • 5. Potravní vztahy, potravní řetězce, potravní pyramidy - Struktura potravy - analýza potravního spektra na modelu ptačího predátora (rozbor vývržků sov např. kalouse ušatého či sýčka obecného).
  • 6. Komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu.
  • 7. Ekologie populací (demekologie) I - metody stanovení hustoty populace na příkladu drobných savců.
  • 8. Ekologie populací (demekologie) II - tabulka úmrtnosti a křivka prežívání vybraného druhu ptáka (lesního pěvce).
  • 9. Vlastnosti biocenóz I: kvantitativní znaky - hustota druhů, abundance, produkce - biomasa, dominance na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
  • 10. Vlastnosti biocenóz II: strukturální znaky - frekvence, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
  • 11. Základy populační ekologie rostlin a fytocenologie; problematika invazních rostlin.
Literatura
  • LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. Online. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000. 184 s. ISBN 8085615932. [citováno 2024-04-24] info
  • Cvičení z ekologie živočichů. Online. Edited by Bohumil Losos. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992. 229 s. ISBN 8021005181. [citováno 2024-04-24] info
  • SLAVÍKOVÁ, Jiřina. Ekologie rostlin. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 366 s. [citováno 2024-04-24] info
  • LOSOS, Bohumil. Ekologie živočichů. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 316 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
laboratorní cvičení - stanovení ekologických charakteristik
Metody hodnocení
K získání zápočtu je třeba (kromě docházky a aktivní účasti na cvičeních) dodat 6 protokolů resp. seminárních prací: 1. vodní prostředí, 2. hustota populace, 3. mortalita populace, 4. vlastnosti zoocenóz, 5. analýza vývržků sov a 6. analýza hrabanky.
Informace učitele
Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a CTBZ! Předmět je tedy naprosto nevhodný pro studenty 1. ročníku, kteří doposud, kromě Úvodu do studia biologie, neabsolvovali žádný biologický předmět! Navíc, jedná se zřejmě o dosti náročný předmět, u kterého byla úspěšnost splnění v loňském roce pouze kolem 50% (!) ... Samozřejmě, u nedostatečně teoreticky připravených studentů 1. ročníku je pravděpodobnost úspěšného absolvování (získání zápočtu ve 2. semestru studia) tímpádem úplně mizivá (takřka nulová).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.