Bi2BP_EPP1 Ekopedagogické praktikum 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je přiblížit a prakticky vyzkoušet řadu metod environmentální výchovy využívaných ve výuce přírodopisu a seznámit studenty s možnostmi praktického naplňování tematických okruhů průřezového tématu Environmentální výchova v RVP ZV.
Osnova
  • 1) cíle, výstupy, metody a formy v praktické environmentální výchově a osvětě; 2) výuka ekologických pojmů a souvislostí v příkladech a aktivitách, rozdíly a souvislosti mezi ekologií a environmentalistikou; ekosystémové služby a jejich nezastupitelnost pro člověka; 3) aktuální strategie vztahu člověka k přírodě a životnímu prostředí, možnosti a úskalí jejich uplatňování; 4) příčiny a důsledky vybraných globálních problémů životního prostředí a možnosti jejich prevence; 5) principy a postupy vedoucí ke každodenní péči o přírodu a životní prostředí; 6) možnosti environmentální osvěty veřejnosti k podpoře ekologicky příznivějších způsobů života; aplikace námětů z oblasti tzv. domácí ekologie, možnosti ekologizace provozu škol a ŠZ; 7) příklady problémového, souvislostního a projektového vyučování jako stěžejních metod environmentální výchovy; 8) aktuální právní zakotvení EVVO a její postavení v RVP/ŠVP; 9) dlouhodobé programy environmentální výchovy pro školy (např. Ekoškola, Škola pro udržitelný život); 10) efektivní a kritické využívání zdrojů informací o životním prostředí; uplatňování práva na informace o životním prostředí v praxi; 11) poslání středisek ekologické výchovy, ukázky a příklady jejich nabídky, uplatnění environmentálních témat v mimoškolních činnostech dětí a mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO). 2008. URL info
  • HORKÁ, Hana. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: PdF MU, 2005, 158 s. ISBN 80-210-3750-4. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář
Metody hodnocení
seminární práce prezentovaná ve skupině, závěrečný test
Informace učitele
Doporučená literatura: Kolektiv: Škola pro život II - příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání k udržitelnému způsobu života. SSEV Pavučina, Praha, 2009). Máchal, A., Husták, J. a Slámová, G. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno: Rezekvítek, 2006. ISBN 80-902954-1-X Matějček, T. Ekologická a environmentální výchova: učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle RVP ZV. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0 Nátr, L. Rozvoj trvale neudržitelný. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0987-8 Nováček, P. Křižovatky budoucnosti: směřování k udržitelnému rozvoji a globálnímu řízení. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-27-7 Šlégl, J. et al. Ekologie a ochrana životního prostředí (učebnice pro gymnázia). Praha: Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-828-2 Strejčková, E. (ed.) Aby děti byly a žily. Praha: MŽP, 2005. ISBN 80-7212-382-3 Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. Desatero domácí ekologie. Brno: Veronica, 2010 (v tisku).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/Bi2BP_EPP1