Bi2BP_UPCH Úvod do pěstitelských prací a chovatelství

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Vladislava Kolářová (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_UPCH/01: Čt 7:00–8:40 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, V. Kolářová, D. Křivánková, K. Ševčíková
Bi2BP_UPCH/02: Čt 7:55–9:35 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková, V. Kolářová, D. Křivánková, K. Ševčíková
Předpoklady
Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu! - Na pracoviště "Kejbaly" si musí studenti přinést oblečení a obuv do terénu!! Předmět připravované specializace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni - volit a používat vhodné metody studia živých organismů;
- využívat metod výzkumu studia živých organismů - pozorování experiment v biologii, pěstitelství a chovatelství;
- popsat a srovnat základní projevy živých organismů;
- navrhnout, realizovat a vyhodnocovat vzdělávací záměr na poznávání zvířat a práce s výrobky z přírody;
Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“.;
Obsahem kurzu je: - kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně středoškolských vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví;
- nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu);
- důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně;
Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.
Osnova
  • 1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání. 2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce. 3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce. 4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu. 5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání. 6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku. 7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti. 9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací 10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr
Literatura
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi.
  • KLIKOVÁ, Gabriela a Zuzana PAVELKOVÁ. Pěstujeme bylinky. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007, 110 s. ISBN 9788024719023. info
  • DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
  • NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
  • KLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992, 383 s. info
Výukové metody
Praktické činnosti v terénu střediska "Kejbaly", diskuse ve výuce, domácí úkoly, skupinové projekty, prezentace odborníků z dané oblasti. Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu.
Metody hodnocení
Bloková výuka dle rozpisu na e-learningu předmětu je ukončena zápočtem za aktivní plnění zadaných úkolů v průběhu výuky, skupinovou práci Den Země. Hodnocení prostřednictvím portfolia.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
seminární skupiny.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.