Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_DPS1/01: Po 8:25–9:10 učebna 2, L. Vodová
Bi2MP_DPS1/02: Po 9:20–10:05 učebna 2, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
charakterizovat postavení učiva přírodopisu v RVP;
začlenit konkrétní hodinu přírodopisu do RVP;
charakterizovat jednotlivé formy výuky ;
vyplnit záznam z hospitace v hodině přírodopisu;
pro konkrétní hodinu přírodopisu formulovat výukové cíle ;
didakticky analyzovat učivo ;
sestavit tématický plán učiva přírodopisu;
navrhnout přípravu na hodinu přírodopisu;
Osnova
  • 1. Práce s Rámcovým vzdělávacím programem.
  • 3. Taxonomie výukových cílů a jejich formulace pro konkrétní hodinu přírodopisu.
  • 4. Tvorba ročního tématického plánu učiva přírodopisu pro konkrétní třídu ZŠ.
  • 5. Tvorba pojmové mapy.
  • 6. Práce s pracovním listem a pracovním sešitem - sestavení pracovního listu.
  • 7. Mezipředmětové vztahy v hodinách přírodopisu.
  • 8. Požití přírodnin v přírodopisném vyučování - metodický návod.
  • 9. Hospitace na hodině přírodopisu - vyplňování záznamového archu a hodnotícícho listu.
  • 10. Workshop nápadů (po výukové praxi 1)- porovnávání zkušeností z výukové praxe.
Literatura
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, 126 s. URL info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
Forma výuky: seminář, teoretická příprava Metody výuky: vysvětlování, diskuse, práce s pracovním listem, práce s literaturou, pozorování.
Metody hodnocení
metody pro ověření výstupů učení: písemné zpracování sedmi materiálů Udělení zápočtu je založeno na:
1) aktivní účasti na seminářích - povolena je 1 absence
2) odevzdání 1.části "Receptáře začínajícího učitele" tvořeného následujícími materiály:
1) Vyplněný pracovní list přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV
2) Návrh ročního tématického plánu pro výuku přírodopisu v konkrétním ročníku
3) Výchovně vzdělávací cíle formulované pro konkrétní hodinu přírodopisu
4) Pojmová mapa na téma konkrétní hodiny přírodopisu
5) Přehled mezipředmětových vztahů rozvíjených v konkrétní hodině přírodopisu.
6)Vyplněný záznamový arch a hodnotící list z virtuální hospitace v hodině přírodopisu.
7) Příprava na hodinu přírodopisu,
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.