Bi2MP_EPP2 Eco-pedagogical practices 2

Faculty of Education
Spring 2011
Extent and Intensity
0/2. 2 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Ing. Dana Křivánková (seminar tutor)
Ing. Aleš Máchal (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Department of Biology – Faculty of Education
Contact Person: Ing. Dana Křivánková
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
At the end of the course students should be able to: Cílem předmětu je dále podpořit rozvíjení a upevňování ekopedagogických kompetencí pro praxi ve školách a školských zařízeních v návaznosti na předmět Ekopedagogické praktikum 1.
Syllabus
  • 1) didaktická specifika environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty; 2) současné směry environmentální etiky a možnosti jejich uplatnění v EVVO; 3) možnosti a úskalí terénní výuky a využívání zvlášť chráněných částí přírody, naučných stezek, parků, zoologických zahrad apod.; 4) příležitosti a úskalí tvorby a využívání pracovních listů v EVVO; 5) role školního koordinátora EVVO, doporučení stanovená metodickým pokynem MŠMT k EVVO ve školách a školských zařízeních; 6) možnosti financování projektů environmentální výchovy ve školách a školských zařízeních; metodika zpracování žádostí o malé granty; 7) metodická doporučení pro přípravu a provozování tzv. ekologických výukových programů a možnosti jejich evaluace, hospitace, stáže a praxe ve vybraných SEV; 8) metodická specifika pobytových terénních kurzů environmentální výchovy, možnosti ekologizace škol v přírodě; 9) kompetence rozšiřované a prohlubované prostřednictvím EVVO, význam kompetencí k řešení problémů a komunikativních kompetencí v EVVO; 10) Místní Agenda 21 v obcích, její environmentální a sociální rozměr, škola jako komunitní centrum obce; 11) role nestátních neziskových organizací v EVVO a možnosti vzájemné spolupráce škol, školských zařízení a NNO.
Literature
    required literature
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • NÁTR, Lubomír. Rozvoj trvale neudržitelný. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 102 s. ISBN 8024609878. info
Teaching methods
lectures, class discussion, group projects, presentations, homeworks
Assessment methods
semináry work presented in group, opinion work (recension of recommended publication)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2011/Bi2MP_EPP2