Bi6005 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/2.5. 30 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Mgr. Blanka Klimovič (pomocník)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D. (pomocník)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Učitelská praxe 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu student: • zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele, • zefektivní proces plánování, realizace a reflexe vlastní výuky, • na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce, • upevní dovednosti vztahující se k základním složkám práce učitele (výukovým i nevýukovým), • reflektuje klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci.
Osnova
  • Hlavní témata (osnova): • náslechy ve výuce; • vybrané činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané cvičným učitelem či ředitelem základní/střední školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky, dozory, pomoc se školní/třídní dokumentací, aj.); • vlastní výuka – 3 hodiny; • vedení reflektivního deníku.
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • GOWER, Roger, Diane PHILLIPS a Steve WALTERS. Teaching practice handbook. New edition. Oxford: Macmillan Heinemann, 1995, viii, 215. ISBN 0-435-24059-5. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
Výukové metody
Formy výuky • aktivní práce pod vedením cvičného učitele • individuální konzultace
Metody hodnocení
• hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • dodání plánu výstupů (hodin odučených studentem) • rozbor odučené hodiny oborovým didaktikem na základě hospitace • zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z odučených hodin (3)
Navazující předměty
Informace učitele
Praxe probíhá 2 týdny. Celkem 30 hodin, z toho 12 hodin přímo ve škole, 18 hodin příprava a plnění úkolů. Dvouoborový student si tuto praxi zapisuje na obou studovaných oborech. Způsob ukončení: • hodnocení studenta učitelství vypracované cvičným učitelem • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje • hospitace oborového didaktika na hodině vyučované studentem • odevzdání portfolia z praxe (minimálně 4 záznamy z hospitací, 3 přípravy na hodinu) V případě, že student nebude na praxi řádně zapsán, praxe mu nebude uznána (nebude mu udělen zápočet).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.