CH2BP_4P2P Fyzikální chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Rozvrh
Út 12:30–14:10 učebna 7
Předpoklady
CH2BP_1P3P Obecná chemie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Fyzikální chemie společně s chemií obecnou představují základy chemického myšlení, kterému je třeba se naučit pro zvládnutí dalších chemických disciplín. S aplikací přírodních zákonů a s fyzikálně chemickými jevy vůbec se student setkává v analytické, anorganické i organické chemii, biochemii a v chemické technologii.

Hlavním cílem kursu je:
- zvládnout základy fyzikální chemie,
- pochopit aplikace fyzikální chemie na analytickou, anorganickou i organickou chemii, biochemii a chemickou technologii
- snížit nároky na zatížení paměti fakty, která si může odvodit.

Schopnost vysvětlovat chemické jevy patří k základním předpokladům úspěšného působení učitele na školách všech stupňů.

Přednáška předpokládá zvládnutí látky z předmětu Obecná chemie, kterou prohlubuje a rozšiřuje.
Osnova
  • Skupenské stavy látek
  • Termodynamika: základní termodynamické pojmy, kvantitativní popis chování systému
  • Fázové rovnováhy: čisté látky, dvojsložkové soustavy (rovnováhy kapalná - plynná fáze, rovnováhy kapalná - pevná fáze), třísložkové soustavy, fázové rozhraní
  • Chemické rovnováhy: kvantitativní popis, ovlivnění chemické rovnováhy
  • Reakční kinetika:
  • základní pojmy
  • kvantitativní popis:
  • a) homogenní izolované reakce,
  • b) homogenní simultánní reakce
  • chemické reaktory
  • kinetika a mechanismy složitějších reakcí: řetězové reakce, fotochemické reakce, teorie reakční rychlosti:
  • Elektrochemie: elektrolyty, transport iontů v roztocích, galvanické články, elektrody, Faradayovy zákony, elektrolýza, polarografie, koroze kovů
  • Koloidní chemie
  • Optické fyzikálně chemické a analytické metody: refraktometrie, polarimetrie, molekulová spektra (obecné zákonitosti, rotační spektra, vibrační spektra, resp. vibračně-rotační spektra, elektronová spektra), turbidimetrie, nefelometrie, nukleární magnetická rezonance
Literatura
  • FISCHER, O. a kol.: Fyzikální chemie. SPN, Praha 1984.
  • KLOUDA, P. Fyzikální chemie : studijní text pro SPŠCH. Ostrava : 2., upr.a dopl. vyd. Pavel Klouda, 2002. ISBN 80-86369-06-4.
Výukové metody
Typ výuky:
Přednáška
teoretická příprava
Metody hodnocení
Uzavření výuky:
zkouška. Písemná a ústní část.
Písemná část: 60 min test, 5 výpočetních příkladů, 2 úkoly na jednotky fyzikálně-chemických veličin, 1 úkol na teorii. Podmínkou připuštění k ústní části zkoušky je správné řešení alespoň 4 úkolů.
Ústní část: losují se 4 otázky, student odpovídá na libovolné 3 z nich.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.