CH2MP_2W4S Projektová výuka na ZŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CH2MP_2W4S/01: Út 14:50–15:35 laboratoř 90, I. Plucková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je:
- porozumění a aplikace nového pojetí výuky přírodovědných předmětů na základní škole v souladu s RVP ZŠ;
- vypracování argumentů pro využívání vzdělávacích inovací;
vypracování a aplikace projektového vyučování pro žáky ZŠ
Osnova
  • 1.Pedagogické, psychologické a sociální aspekty projektové výuky, její zvláštnosti, smysl a kompatibilita s obecným vzdělávacím systémem.
  • 2.Pojetí projektu, jeho smysl, strukturace a obecné přístupy.
  • 3.Výběr interdisciplinárních témat pro zpracování do projektu.
  • 4.Strukturace tvořeného projektu.
  • 5. Samostatná práce studentů, včetně možných konzultací.
  • 6.Praktická interdisciplinární činnost a konkrétní realizační výstupy.
Literatura
  • PLUCKOVÁ, Irena, Jiří ŠIBOR a Libuše KONEČNÁ. Projektová výuka na základních a středních školách. In Projektová výuka ve školství. 1. vyd. Kunovice: Evropský polytechnický institut, s.r.o., 2011, s. 39 - 58, 19 s. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
  • HLÁVKOVÁ, Barbora a Irena PLUCKOVÁ. Projektová výuka v chemii? Navržený projekt na téma "Jsme to co jíme" pro žáky 9. tříd ZŠ obsahující průřezové téma ENvironmentální výchova. In Příprava učitelů chemie na environmentální výchovu a výchovu k trvale udržitelnému rozvoji. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007, s. 44-47. ISBN 978-80-210-4504-0. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
  • JANÍK, Tomáš a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, roč. 127, s. 2-4. ISSN 0323-0449. info
Výukové metody
teoretická příprava
skupinová diskuse
skupinový projekt
Metody hodnocení
Zápočet.
Studenti vypracují skupinový projekt na zadané téma a realizuje jej v reálném prostředí na ZŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.