CH2RC_4P1S Aplikovaná chemie

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
6 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Hana Cídlová, Dr. (cvičící)
Garance
Mgr. Jiří Šibor, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Pelcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
- navázat na základní chemické vědomosti získané během předchozího studia
- vysvětlit využití chemických látek a chemických dějů v každodenním životě.
Osnova
  • - Fyziologicky aktivní látky.
  • - Léčiva (podstata účinku, aplikace)
  • - Drogy (podstata účinku, rizika)
  • - Tzv. tvrdé a měkké drogy.
  • - Toxikomanie - možnosti léčby
  • - Kofeinismus, kouření, alkoholismus.
  • - Chemie a ochrana životního prostředí
  • - Možnosti a prostředky analýzy, chemických látek běžně aplikovaných v životě
  • - Výbušniny: rozdělení, aplikace
  • - Zábavná pyrotechnika.
  • - Aplikovaná jaderná chemie: analytické využití, jaderná chronologie, průmyslové využití, lékařské a potravinářské využití.
  • - Vybrané elektrochemické výroby, hydroelektrometalurgie, elektrometalurgie tavenin, galvanotechnika.
  • - Vybrané kapitoly z fotochemie (fotografická chemie, fotosyntéza, biologický význam UV záření).
Literatura
  • http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
  • http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
  • http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm
  • http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/historie+chemie.htm
Výukové metody
Forma:
Výuka probíhá formou projektu
Metody hodnocení
Ukončení:
Studenti si po dohodě s vyučujícími vyberou vhodná témata k samostatnému zpracování, která pak v určených termínech prezentují před celou seminární skupinou.
Rozpis témat je v tištěné formě k dispozici na oficiální nástěnce katedry chemie.
Hodnoceni budou za obsahovou správnost svého vystoupení a za kvalitu jeho didaktického zpracování.

Kromě toho vyučující doporučují, aby si samostatně prošli učivo uvedené ve studijních materiálech na internetových stránkách:
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/vyroby/obecne-o-vyrobach.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/suroviny.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/ZFC/nebezp-latky/nebezp-chem-l.htm
http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/historie+chemie.htm
Informace učitele
Prosím, i když je to mimo oficiální časový plán, tak je velmi praktické, abyste se zúčastnili náslechové části (tj. referátů) společně s našimi studenty denního studia, a to o semestr dříve než máte v časovém plánu. Referovat můžete buď spolu s nimi, nebo v oficiálním semestru dle IS. Domluvte se spolu, kdo budete o čem referovat a který termín vám všem vyhovuje. Termín mi, prosím, oznamte alespoň týden předem. Děkuji.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.