CJ2BP_JRTx Lexikální a morfologický rozbor textu

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2BP_JRTx/01: Čt 14:50–15:35 učebna 4, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je syntéza znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených a po absolvování kurzu jsou schopni:
- identifikovat v textu vybrané jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné;
- posoudit jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné z hlediska jazykové správnosti;
- vysvětlit proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí);
- opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlit podstatu jazykových chyb nebo stylizačních nedostatků.
Osnova
  • 1. Slovo a jeho význam. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu.
  • 2. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost.
  • 3. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě.
  • 4. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky. Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů.
  • 5. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka.
  • 6. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova.
  • 7. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
  • 8. Nejčastější morfologické chyby, jejich korektura. Morfologické jevy v projevech psaných a mluvených. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 48 s. ISBN 80-210-2557-3. [citováno 2024-04-24] info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9. [citováno 2024-04-24] info
  • UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení.. Online. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999. 74 s. ISBN 80-210-2183-7. [citováno 2024-04-24] info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. Online. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1. [citováno 2024-04-24] info
  • ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. Online. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1993. 144 s. ISBN 8004251285. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, použití problémové metody a řízeného rozhovoru.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky semináře zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje cca 30 krátkých úkolů, pro získání zápočtu student musí zvládnout 80 % z nich.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1048
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJ2BP_JRTx