CJ2MP_JJR2 Jazykový rozbor 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JJR2/01: Po 15:45–17:25 učebna 58, K. Klímová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře prohloubení schopností všestranné práce s texty různých stylových oblastí a aplikace ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ. Předpokládá se, že v závěru semestru:
1. Student dokáže analyzovat jazykové prostředky různých rovin ve vybraném textu.
2. Student je schopen na základě rozboru dílčích jazykových jevů posoudit text jako celek: stavbu textu, stylovou hodnotu jazykových prostředků, funkci jazykových prostředků v textu.
3. Student je schopen zvolit správný text pro ověření vybraného jazykového jevu.
4. Student dokáže prakticky využít jazykových rozborů ve vyučovacích hodinách českoho jazyka.
5. Student umí navrhnout využití znalostí a dovedností z jiných vyučovacích předmětů při rozboru vybraného textu, a naopak využít obsahu textu k připomenutí závažných znalostí z jiných předmětů.
Osnova
  • 1. Syntaktická struktura textu. Věta a souvětí v textu. Souvětí a jeho druhy. Spojovací prostředky.
  • 2. Rozbor složitého souvětí.
  • 3. Stavba věty jednoduché. Slovní druhy a jejich větněčlenská funkce. Větné vztahy a jejich vyjádření.
  • 4. Funkce lexikálních jednotek v textu, významové vztahy mezi nimi. Víceslovné lexikální jednotky a jejich identifikace v textu.
  • 5. Slovotvorná analýza a rozbor stavby slova. Význam schopnosti slovotvorné analýzy pro praxi.
  • 6. Vybrané tvaroslovné jevy v textu. Tvoření jazykově správných tvarů slov.
  • 7. Vybrané jevy hláskové. Změny hlásek v proudu řeči, identifikace případů asimilace v souvislém textu.
Literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014, 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2013, 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Skladba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, s. 169-280. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Slovní zásoba. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 45-58. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • HAUSER, Přemysl. Tvoření slov. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012, s. 59-92. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ONDRÁŠKOVÁ, Karla. Zvuková stránka jazyka. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 15-44. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Výukové metody
- Analýta textu: společná a individuální práce
- Řízený rozhovor při společné činnosti - analýze textu. -
- Diskuse konkrétních problémů textové analýzy a rozboru. -
- Individuální ověřování.
Metody hodnocení
Podmínky pro získání zápočtu:
- Aktivní práce na semináři v průběhu semestru.
- Zvládnutí písemného testu, který obsahuje praktické úkoly dané osnovou předmětu: z 25 dílčích úkolů student potřebuje zodpovědět správně.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.