CJ3BP_JJAT Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_JJAT/01: St 14:00–14:50 učebna 36, A. Veřmiřovský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle semináře:
(a)shrnutí a praktická aplikace získaných poznatků z lingvistických a disciplín, systematická všestranná analýza jazykových textů, zejména z pohledu fonetického, lexikálního, morfologického a pravopisného;
(b)analýza nejčastějších pravopisných chyb (interpunkce, psaní velkých písmen, správné psaní souhláskových skupin…), tvaroslovných jevů (variantnost koncovek substantiv, variantní tvary sloves, správné psaní a užívání zájmen, skloňování a správné psaní tvarů číslovek…);
(c) rozvoj schopnosti vhodnému užívání slov, sousloví a dalších víceslovných jednotek slovní zásoby, volbě vhodného výrazu mezi výrazy konkurenčními;
(d) rozvoj schopnosti opravit chyby pravopisné a tvaroslovné, ale též nahradit nevhodný výraz v textu výrazem funkčním, tj. provést komplexní jazykovou úpravu textu s chybami a nedostatky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
(a) provést korekturu textu, identifikovat chyby a nedostatky a vysvětlit je;
(b) opravit stylizační nedostatky v textu;
(c) analyzovat zvukovou stránku textu na základě přečtení a správné výslovnosti, provést rozbor fonémů, identifikovat změny výslovnosti v souvislém textu (spodobu znělosti a místa artikulace);
(d) vysvětlit tvaroslovnou stavbu slova, identifikovat ve slově formanty gramatické a tvarotvorný základ;
(e) provést slovotvornou analýzu slova a komplexní rozbor jeho morfematické stavby;
(f) identifikovat v textu víceslovné pojmenování (sousloví nebo frazém).
Osnova
  • 1. Cíle a metody komplexního jazykového rozboru.
  • 2. Pravopisné jevy v textu, jejich vysvětlení; oprava pravopisných chyb a jejich zdůvodnění.
  • 3. Pravopisné problémy související se zvukovou stránkou jazyka – pravopis zdvojených hlásek, souhláskových skupin.
  • 4. Zvuková stránka textu. Změny výslovnosti v souvislém textu. Analýza fonémů.
  • 5. Vybrané problémy tvaroslovné:
  • – obtížné jevy ve skloňování substantiv domácích a přejatých;
  • – tvary zájmen, druhy zájmen; některé problémy při určování druhů zájmen; užívání tvarů zájmen přízvučných (důrazových) a nepřízvučných (předklonek a příklonek);
  • – slovesné tvary a jejich možné funkce ve větě;
  • – hláskové alternace při tvoření gramatických tvarů, jejich vysvětlení s využitím znalostí ze slavistiky a staroslověnštiny;
  • – komplexní tvarotvorný rozbor ohebných slov, vyčlenění jednotlivých morfémů (kořen, kmen, koncovka, tvarotvorný základ).
  • 6. Slovotvorné prostředky a slovotvorné postupy v češtině. Poznávání slov s konkrétním slovotvorným formantem v textu. Významy slovotvorných formantů, nejvíce produktivní formanty v češtině. Odlišnost prefixace, sufixace a cirkumfixace u konkrétních slov v textu. Univerbizáty a jejich funkce v textu. Kompozita v textu. Funkce a hodnocení stylového zabarvení hybridních kompozit v českých textech. Slovotvorná analýza.
  • 7. Stavba slova a využití postupů slovotvorné a tvarotvorné analýzy.
  • 8. Využití slov z různých vrstev slovní zásoby v textu, zvážení jejich konkurence. Využití synonym s různým stylovým zabarvením. Důsledky a příčiny spojení antonym v textu. Využití opakovaných výrazů, popř. konkurence opakovaného pojmenování s jeho nahrazení zájmenem nebo jeho elipsou.
  • 9. Syntaktické funkce slovních druhů. Vyjadřování syntaktických vztahů a významů ve větě prostředky lexikálními a gramatickými.
  • 10. Možnosti využití textů Českého národního korpusu při analýze jazykových jevů a ověřování četnosti jejich výskytu.
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 325 s. ISBN 80-04-24305-3. 1992. info
    doporučená literatura
  • Jak využívat Český národní korpus. Edited by František Čermák - Renata Blatná. Vydání první. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny. 181 stran. ISBN 8071067369. 2005. info
  • ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství. 245 s. ISBN 80-85866-84-6. 2001. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství. 380 s. ISBN 80-85866-12-9. 1996. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Karel OLIVA. Hrátky s češtinou : jazyková a slohová cvičení. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 144 s. ISBN 8004251285. 1993. info
    neurčeno
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 48 s. ISBN 80-210-2557-3. 2001. info
Výukové metody
Seminář:
1. Aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu.
2. Čtení s porozuměním.
3. Řízený rozhovor.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky dané osnovami a obsažené v doporučené studijní literatuře. Znalosti a praktické dovednosti analýzy textu budou ověřeny písemkou v zápočtovém týdnu. V písemce je zahrnuto 30-40 jazykových jevů, z nichž student musí úspěšně vyřešit 80 %.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Bližší informace viz též na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=679
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.