CJ3BP_JRTx Lexikální a morfologický rozbor textu

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_JRTx/01: Út 11:10–11:55 učebna 6, I. Martinec
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je syntéza znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených a po absolvování kurzu jsou schopni:
- identifikovat v textu vybrané jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné;
- posoudit jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné z hlediska jazykové správnosti;
- vysvětlit proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí);
- opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlit podstatu jazykových chyb nebo stylizačních nedostatků.
Osnova
  • 1. Slovo a jeho význam. Víceslovná pojmenování v textu. Sousloví. Frazémy. Synonymie frazeologických a nefrazeologických pojmenování. Možnosti přechodu frazeologických pojmenování v kompozitum.
  • 2. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu, jejich možné využití při tvorbě textu.
  • 3. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost.
  • 4. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě.
  • 5. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky.
  • Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů. Složená zájmena, víceslovné předložky a výrazy předložkové povahy; komplexní spojovací výrazy.
  • 6. Tvarotvorný rozbor substantiv, adjektiv a sloves. Termíny kořen, tvarotvorný základ, kmen, gramatický morf.
  • 7. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Rozdíl mezi tvarotvornou a slovotvornou analýzou.
  • 8. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka.
  • 9. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova.
  • 10. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • UHER, František a Helena KNESELOVÁ. Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999, 74 s. ISBN 80-210-2183-7. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
  • UHER, František. Cvičení ze současného českého jazyka. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 37 s. ISBN 8085931109. info
Výukové metody
Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, použití problémové metody a řízeného rozhovoru.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky semináře zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje cca 30 krátkých úkolů, pro získání zápočtu student musí zvládnout 80 % z nich.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1048
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 6 a více studujících.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.