CJ3BP_L5K1 Chapters from Czech Literature after 1945 1

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Department of Czech Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Nataša Vrbová
Timetable
Mon 11:35–12:20 učebna 50
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Přednáška by měla formou vybraných kapitol pojednat o problematice české literatury v letech 1945–1968. Kapitoly jsou řazeny do bloků poezie, prózy a dramatu (doplněných o vhled do literární vědy tohoto období ).U poezie je akcentován pohled na básnická uskupení ( a na vývoj tvorby jejich členů i po zániku těchto skupin - např. Skupina 42), přičemž nejsou opomíjeny ani osobnosti stojící mimo jakákoliv uskupení, jejichž tvorba ovšem patří ke konstitutivním prvkům české literatury (např. Skácel, Mikulášek). Blok prózy a dramatu je prezentován monografickou metodou, přičemž kontinuita literárního procesu je dána zdůrazněním tematické příbuznosti některých děl v daném období ( např. tzv. druhá vlna reakcí na světovou válku, historická tematika apod.), popř. příbuzností v rámci jednoho lit. směru ( např. existencionalismus, surrealismus apod.) či žánru (např. deník).
Syllabus (in Czech)
  • 1. Obecná charakteristika období, několik poznámek k pojmům oficiální a ineditní literatura (samizdat, exil), pohled na významné literárněvědné (lit. historie a kritika) práce týkající se problematiky české literatury po roce 1945. 2. Zápasy české literatury v letech 1945-1948. 3. Skupina 42 – její činnost v letech 1945-48 (charakter následné tvorby jejích členů). 4. Schematismus v české literatuře a pokusy o jeho překonání. 5. Nástin vývoje české literární vědy v letech 1948 - 1968 (zápasy, proudy, tendence, oficiální odb. lit. periodika) s důrazem na lit. kritiku). 6. Proměny českého surrealismu po roce 1945. 7. Skupina " všedního dne ", autoři sdružení kolem časopisu Květen ( Brukner, Holub, Šotola, Šiktanc, autoři generačně i tematicky blízcí - např. Veselský ). 8. Generace autorů narozených ve čtyřicátých letech - sdružených kolem edice Mladé cesty a almanachu Mladé víno (Hanzlík, Brousek, Wernisch ); Tvorba autorů sdružených kolem časopisů Tvář a Sešity pro mladou literaturu ( Hejda, Pištora, Gruša, Kabeš, Šrut ). 9. Proměny a konstanty v díle J. Skácela a O. Mikuláška. 10. Charakter Holanovy a Seifertovy tvorby v 60. a 70. letech. 11. První vlna prozaických děl vztahující se k válečným událostem – nepatetická linie, reflexe války na přelomu 50. A 60. let (Drda, Weil, Branald, Frýd, Ptáčník, Valenta; válečná tematika v díle E. Hostovského ). 12. Tzv. druhá vlna reakcí na světovou válku – jeden z vrcholů české prózy šedesátých let. 13. Zvláštní typ tzv. konfrontační prózy v 60. letech (I.Klíma, L. Vaculík, E. Kantůrková atd.) 14. Český exil (nakladatelství a periodika) a samizdat. 15. Významná exilová nakladatelství a časopisy; pohled na český samizdat.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky získání zápočtu: - úspěšné zvládnutí literárního testu
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/CJ3BP_L5K1