CJ3BP_LIN1 Interpretace textů z české literatury 19. století 1

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/3/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ3BP_LIN1/01: Út 11:35–14:10 kancelář vyučujícího, M. Reissner
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci interpretačních cvičení studenti získávají možnost seznámit se se způsoby rozborů uměleckých textů české literatury 19. století.Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • Úvod Výběr literárních děl Analýza textů
Literatura
  • Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce / osobnosti / základní pojmy. Edited by Ansgar Nünning - Jiří Trávníček - Jiří Holý, Translated by Al. Vydání první. Brno: Host, 2006, 912 stran. ISBN 8072941704. info
  • KROČA, David. Pod lampou romantické teorie literatury. Host. Brno: Host - vydavatelství, 2002, roč. 18, č. 7, s. 17-18. ISSN 1211-9938. info
  • PETERKA, Josef. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova, 2001, 287 s. ISBN 8072900455. info
  • WELLEK, René a Austin WARREN. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1996, 555 s. ISBN 80-7198-150-8. info
  • SIEGLOVÁ, Naděžda. Kritika a teorie literatury pro mládež v Hostu do domu druhé poloviny 50. let. In Časopis Květencze. Opava: Ústav pro českou literaturu a Slezský ústav., 1994. ISBN 80-85879-05-0. info
  • Teorie literatury [Blok]. Brno: Blok, 1989. info
  • HRABÁK, Josef a Vladimír ŠTĚPÁNEK. Úvod do teorie literatury. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 269 s. info
  • TOMAŠEVSKIJ, Boris Viktorovič. Teorie literatury. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1970, 157 s. URL info
  • ŠTĚPÁNEK, Vladimír. Teorie literatury : učebnice pro pedagogické fakulty. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 195 s. info
Výukové metody
Studenti si budou skrze rozbory textů osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Disciplína je uzavírána zápočtem. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.